röviden

– Hogyan kerültél a testépítés világába?

– A középiskola évei alatt 18 éves koromig extrém ektomorf testalkatom volt, és úgy is néztem ki. Rengeteget ettem, de ez egyáltalán nem látszottak meg rajtam. Képtelen voltam magamra zsírt, izmot vagy valódi tömeget felszedni, akkor legalábbis még úgy gondoltam.
Mindig is lenyűgözött a testépítés, de hiányzott a motiváció, mert a gimnázium utolsó évében minden időmet a záróvizsgákra és a főiskolai felvételire való felkészülésre fordítottam. Az érettségi és a főiskola közötti nyáron elhatároztam, eljött az ideje az életmódváltásnak, és én elhatároztam, mindent megváltoztatok az életemben.
Mindig is nevetségesen vékony voltam, és úgy is csúfoltak a többiek, hogy a „sovány srác”. Az emberek folyamatosan megjegyezéseket tettek a testalkatomra, és én gyűlöltem ezt, de tenni ellene, akkor legalábbis még úgy gondoltam, nem tudok. Emlékszem, úgy éreztem magam, mint egy kis kurva, mert testalkatra akkora voltam, mint a lányok, és amikor egy lány mellett sétáltam, ezt mindenki meg is jegyezte. A HSC (high school after) időszakban minden hétvégén bulikban voltam, ahol mindig is az izmosabb srácok érvényesültek. Tiszteltem ezeket a srácokat, és a lányok is imádták őket, de most komolyan, ha azt látod, hogy csak ennyi kell, hogy elvidd a legjobb nőket, akkor ki ne akarna egy izmosabb testet? Abban az időben a bátyám már 1 éve kondizott, és határozottan látszott rajta a fejlődés, és én ekkor csatlakoztam hozzá, a helyi edzőterembe.  Fogalmam sem volt semmiről, csak céltalanul bolyongtam a gépek között, de mindenképpen változtatni akartam, így 1 hónap alatt amit tudtam, elolvastam az edzésekről, a helyes táplálkozásról, a leghasznosabb edzésmódszerekről és az ektomorf testalkat fejleszthetőségéről. Innen indul az én történetem…

– Mi alapján edzettél, és hogyan alakítottad ki a programodat?

– A kezdetekben mindent úgy csináltam, ahogyan azt olvastam, de hamar rájöttem, hogy sokkal jobban fejlődök, ha a saját módszeremet fejlesztem ki, ami a lehető legjobb a testemnek, mindezt persze az alaptudás elsajátítására építve. Az én filozófiám nem követte a klasszikus útvonalat. Ha leírták, hogy egy gyakorlatot 8-10 ismétléssel kell végezni, akkor elkezdtem úgy, de ha azt éreztem, az izmaim jobban reagálnak a 12-16 ismétlésre, akkor annyit csináltam. Folyamatosan figyeltem a testemet és annak reakcióját, így alakítottam ki a saját módszeremet.

– Mi volt a motivációd az évek során?

– Ha az edzések kezdetekor kérdezted volna meg ezt tőlem, akkor teljesen más lett volna a válaszom, mint most. Eredetileg beértem volna annyival, hogy ne legyek ennyire vékony, és némi izmot akartam volna felszedni magamra. Azt akartam, hogy nagyobb legyek, és alapvetően a lányoknak akartam tetszeni, hogy végre komolyan vegyenek engem is. Képeket tettem a szobám falára olyan srácokról, akikhez hasonlítani akartam én is, és elhatároztam, én is ilyen leszek. 4 év távlatából nyugodtan mondhatom, hogy az akkori célkitűzéseim nevetségesen kevésnek bizonyultak. Ahogy láttam magamon a fejlődést, folyamatosan többet akartam, és a céljaim az idő múlásával messze túlmutattak azon, hogy csak pusztán jól nézzek ki. Az edzéseim közben folyamatosan többet akartam elérni, és egy idő után azt vettem észre magamon, hogy nincs szükségem motivációra, mert az életmódom részévé vált a testépítés és a mozgás.
Az életem meghatározó része lett a sport, és már elképzelni sem tudom, hogy ne menjek le edzeni, ne figyeljek oda a kajálásokra, mert mérhetetlenül sokat kaptam ettől az életmódtól fizikailag, de elsősorban szellemileg, mentálisan. Fantasztikus dolog megtapasztalni magad, és hogy miket vagy képes elérni a testeddel és önmagaddal szemben. Az én végső célom nem az, hogy hatalmas izmokat növesszek, hanem hogy a lehető legtökéletesebb testet hozzam létre, ami már-már művészien kidolgozott és áramvonalas. Az emberi test szépségére mentem rá, ami mindenki számára vonzó.

Az emberi test tétlen akar maradni, és nem akar változtatni a megszokott folyamatokon, kivéve, ha kényszerítik. Minél nehezebb egy edzés, minél több és kellemetlen fájdalmat érzel edzés közben, annál jobb eredményre számíthatsz. Ha edzés közben nem halsz meg minden egyes alkalommal, akkor nincs értelme. Ha az edzés végére nem fáradsz ki teljesen, nem érzed úgy, hogy össze akarsz esni, akkor feleslegesen dobtál ki az életedből másfél órát. Sokat segít, ha zenét hallgatsz, és kizársz mindent a külvilágból. Kizársz minden negatív gondolatot, és csak a céljaidra fókuszálsz. Be kell jutnod egy zónába, amiben csak te vagy és a sport. Edzés előtt ess kómába, és edzés végén térj magadhoz. Minden körülmény essen ki, ami nem az edzéssel kapcsolatos, és ha ezt a szintet fejben eléred, akkor csodálatos dolgokat fogsz tudni elérni.
Őszintén szólva én minden edzést úgy várok, mint életem egy epikus eseményét. Folyamatosan az órát nézem, mikor ismét le tudok menni edzeni. Nekem van egy elméletem, amit „szivattyúelméletnek” hívok, amit edzésre menet már elkezdek. Teljesen átszellemülten érkezek meg a terembe, már nincs semmi a fejemben, csak az edzés. Edzés alatt nincs beszélgetés, nem gondolok semmire, hozzám sem lehet szólni, nem gondolkozok az életemen, mert az életem akkor a teremben van. Egész egyszerűen akkor nem létezik másik világ, nincsenek gondok, sem örömök, semmi nem érdekel. Én vagyok, a vas és a testem. Eggyé válok a gyakorlatokkal, és az izmaimra összpontosítok, és figyelek a reakciókra, amit a testem mond. Hidd el, ha elméd van, akkor mindened van, és mindent el tudsz érni. Le kell számolni minden olyan hülyeséggel, hogy „utálom a lábnapot” vagy egy adott gyakorlatot. Meg kell értened, hogy a fejlődésed érdekében nem lehet olyan, hogy valamit nem szeretsz, vagy nem esik jól, ezért nem csinálod. Én sem szerettem legalább 10-féle gyakorlatot, így összetettem egy olyan edzéstervet magamnak azokból a gyakorlatokból, amiket utáltam, és csináltam. Csináltam borzalmasan keményen. Fájt és szar volt, de nem érdekelt. Addig csináltam, amíg meg nem szerettem, és mindenhez így kell hozzáállni.

Edzések közben, hogy fenntartsam a motivációmat, trükköket alkalmaztam. Versenyzőként képzeltem el magam, és azt képzeltem, engem figyel több ezer ember. Mondjuk ha 200 kg-mal csináltam felhúzást, és abba kellett belenyomnom 3 ismétlést, akkor arra gondoltam, ha megcsinálom, kapok 1 millió dollárt, és így előbb-utóbb mindent elértem, amit akartam. El kell hinned ezeket, és maximálisan beleélned magad. Ezer okot fel lehet hozni, hogy miért nem tudsz valamit megcsinálni. Fordítsd meg a dolgot, és találj okokat arra, miért kell valamit megcsinálnod. Fejben dől el minden. Alakítsd ki a saját motivációs csatornáidat. Képzeld azt, hogy pisztolyt nyomnak a szeretteid fejéhez, és ha nem csinálod, meghúzzák a ravaszt. Ez a fajta motiváció nekem mindig is segített, hogy ne álljak meg, ne adjam fel soha, és csináljam olyan keményen, ahogyan az csak lehetséges. Ez egy elmejáték a fizikumoddal szemben. Le kell győznöd a testedet, mert a szellemed sokkal erősebb, mint a tested, de ahhoz, hogy le tudd győzni, akaraterő kell, eltökéltség, és hogy valóban el akarod-e érni a céljaidat. A végső ítéletet, hogy te milyen ember vagy, az hozza meg, hogy feladod vagy eléred a célt. Ha olvasod ezeket a sorokat, és még nem mozdult meg benned valami, akkor te fel fogod adni.

– Szóval ez a filozófiád a sportban, de ilyen vagy az életben is?

– Határozottan. Megvannak az elvárásaim magammal szemben. Személy szerint én nagyon barátságos és boldog ember vagyok. Nekem is szükségem van a lazításra, és hogy élvezzem az életet. Szeretek rájátszani a megjelenésemből fakadó sztereotípiákra, de sosem veszem magam komolyan. A teljesítményemmel motiválom a többi embert, és szerintem részben ez a varázsom, amiért újabb és újabb rajongók csatlakoznak hozzám, és követik a módszeremet. Bár tettem néhány ijesztő kijelentést, és megfélemlítően nézek ki, de ennek ellenére én vagyok az egyik legbarátságosabb ember, akivel találkozhattok.

– Melyik a 3 kedvenc gyakorlatod és miért?

– Felhúzás – Ez a gyakorlat alakítja át az egész testet és adja meg a felsőtest ívét, ha minden héten helyesen végzed. Figyeld meg, hogy nagyon ritkán látni olyan embereket az edzőteremben, akik ezt a gyakorlatot végzik. Ezek az emberek, akik nem csinálják, mind átlagos fizikumúak. Ez egy nehéz és nagy erőt igénylő gyakorlat, éppen ezért a leghasznosabb is.
Oldalemelések – Ez egy izolációs gyakorlat, amihez nagy mentális erő kell. Ehhez a gyakorlathoz kell leginkább a „szivattyúelmélet”. Nagyon szeretem, mert esztétikus vonalat ad a testnek, és jó fizikumot.
Mellből nyomás kézi súlyzóval – A mellkasedzéseim alapját képzi ez a gyakorlat, ami lehetővé teszi, hogy sokkal nagyobb területen stimuláljuk az izmokat a mellkason, valamint célzottan tudunk a mellizom leglátványosabb részeire dolgozni.

– Nálad mik a táplálkozás törvényei?

– Tilos a gyorsétterem, tilos az üdítő, semmi cukor és édesség, folyadékot kizárólag vízből és zöld teából. Én még soha nem számolgattam a kalóriákat (extrém ektomorf a csávó, csak szólok – a szerk.), kizárólag a megfelelő mennyiségű fehérjebevitelre figyelek minden étkezésemnél, ami nálam 7-8 alkalommal történik meg egy nap, ami begyújtja az anyagcsere-folyamatokat is. A húst hússal eszem, ami legtöbb esetben csirke-, bárány-, steak vagy kenguruhús. Ha valamilyen ételt nem szeretsz, hát tanuld meg megszeretni.

– Amikor szálkásítasz, akkor jobban preferálod a HIIT (magas intenzitású és intervallumú kardió) edzést, vagy elég csak a szokásos kardió?

– Egyik sem. Ha a diétát 100%-ban tartod, akkor lényegtelen a futás. Ez egyszerű matek a kalóriákkal. Ha több kalóriát fogyasztasz, mint amennyit elégetsz, hízni fogsz, ha kevesebbet, fogyni. A kardió égeti ugyan a kalóriákat, de ha már alapban megfelelően sakkozol a kalóriabevitellel, nincs valós igény a kardioedzésekre, bár lehet, hogy a zsírveszteség sokkal gyorsabban megy le, de a futás csak felesleges izompazarlás, amit én nem engedhetek meg magamnak.

– Milyen táplálékkiegészítőket szedsz?

– Hidrolizált tejsavófehérje, halolaj, nagyon erős multivitamin-csomag, Xtend BCAA aminosav, cink, magnézium, C-vitamin, Mesomorph vagy Jack3d energetizáló, Phenadrine és Inferno zsírégető.

Az interjú elkészülte után pár hónappal Zyzz a szaunában rosszul lett, és meghalt. A halálát egy veleszületett szívelégtelenség okozta, amit nagyon nehezen vagy egyáltalán nem lehet kimutatni. Emiatt halt meg Ocskay Gábor, Kolonics Gyuri és Fehér Miki is. A hiedelmekkel ellentétben Zyzz nem a testépítésbe halt bele, hanem egy olyan betegségbe, ami akkor is végzett volna vele huszonpárévesen, ha egész életében otthon ül, és nézi a tévét. Halála megrázta az egész testépítővilágot, mert 22 éves kora ellenére Zyzz mindenki által elismert sportember volt, akit mindenki tisztelt kitartása és teljesítménye miatt. Több százezer követője volt, és halálával mindössze 22 évesen legendává vált. Ezzel a bejegyzéssel az ő emléke előtt tisztelgek. Zyzz öröksége felbecsülhetetlen, akinek története maga a motiváció mindenki számára, és amiért a nevére még sokáig emlékezni fognak.