röviden

5000 éves írott történelem, az emberiség civilizálódott, felfedezett, feltalált és felépített, de teljen el több ezer év, vetődjön papírra milliárdnál is több gondolat és értékes eszme, a fizikai adottságunk és az életben maradásunkhoz elengedhetetlen ösztöneink megléte az emberiség ébredése óta mit sem változott.

A férfiaknak erős kezekre, egyszerű, gyakorlatias gondolkodásra, páncélos mellkasra, és nem utolsósorban a nőket és gyermekeiket megóvó széles hátra volt szükségük. Ezeket a gondolatokat mára ugyan megmosolyogjuk, hiszen elképzelni sem tudjuk (persze a paleobuzikat leszámítva) azokat az időket, amikor valóban csak a testünk volt az egyetlen fegyverünk.

Az egész Edzésanatómia sorozatban három lényeges üzenetet szeretnék mindenki fejében tudatosítani.

  1. Az egész életünk, minden cselekedetünk és gondolatunk a szex körül forog, és mindent ez határoz meg.
  2. Állatok vagyunk. Állati ösztönök vezérelnek minket, és bár a tanultság és a gondolatok egyre magasabb szárnyalása mindinkább az állatvilág fölé emelt minket, azért időről időre visszaköszönnek az állatvilággal azonos ösztöneink. Ez hajt minket a mai napig is, a túlélés ösztöne, a fennmaradásunkhoz szükséges életforma és a fejlődésünkhöz szükséges javak megteremtése.
  3. A testünk felépítése egyetlen célt szolgál, hogy a fajfenntartáshoz szükséges nemi aktus létrejöjjön, ez mindennek a motorja. Nők a fenekükre, a férfiak a felsőtestükre mindhalálig. Az a bizonyos tudatalatti, vagy nem is annyira tudatalatti vágy, hogy a nőkre a szépségük miatt a lehető legdominánsabb férfi figyeljen fel, és a férfiak megtalálják azt a nőt, azokkal a formákkal, amelyek számára azt sugallják, hogy igen, én ezt a nőt akarom megtermékenyíteni, ő méltó arra, hogy az utódomat a világra hozza.

Egyszerű ingerek alapján működünk, és ha leszedjük a mindennapjainkra felfestett mázat, ha lebontjuk a magunk köré épített, sokszor nem létező elefántcsonttornyokat, akkor pontosan azt látjuk, hogy a szexről szól az élet, az utódok nemzéséről, és végtére is ez az élet értelme. Lehet velem ebben nem egyet érteni, de aki úgy gondolja, hogy faszságokat beszélek, az mondjon ennél jobbat, és updatelve a bejegyzést felteszem ide.

A sorozat eddig megjelent részeiben minden izomcsoporthoz odaírtam, hogy testünk bizonyos izmai miként szolgálják fajunk fennmaradását, vagy miképpen segíti a nők, illetve a férfiak egymás számára minél vonzóbbá tételét, ezáltal a legnagyobb élet nevű játékát.

A nők nem nagyon szoktak hátra edzeni, amit megmondom őszintén, nem igazán értek. Értem én, hogy nincs a lábuk meg a fenekük közelében, így minek is edzenének rá, de azért lenne itt pár igen erős érvem, hogy miért is kéne a nőknek a hátizmaikra edzeniük.

Először is. Vannak olyan nők, akik az átlagosnál nagyobb mellel rendelkeznek. Óvakodjatok ezektől a nőktől, mert ezek a nők annyira meg vannak elégedve magukkal, hogy úgy érzik, a mellük mérete miatt más készségüket nem is kell már fejleszteniük. A kismellű nőknek azonban nincsen választásuk. Vagy kompenzálnak jó fenékkel és kiemelkedő szopási technikával, vagy szó szerint labdába sem rúgnak az értékes konc (férfiak) felett vívott elkeseredett harcukban.

Kicsit elkalandoztam, de a lényeg, hogy a nagymellű nőknek kötelező a hátizmaik leedzése, hiszen a mellük súlyát egy életen át cipelniük kell, amit a hátizmaik fognak megtartani.

Terhes állapot. Itt már ugye a kismellű és a világ összes nője érintve van. Milyen gyakran hallani, hogy a nők a terhességük ideje alatt állandó hátfájásra panaszkodnak. Naná, hogy arra panaszkodnak, hiszen ha nincs semmi, ami megtartaná a baba által megteremtett többletsúlyt, akkor persze hogy fájni fog a nők háta. Nincs izom, ami megtartsa, a nő ezáltal természetellenes pózban kezdi tartani magát, és lám, máris kész a hátfájás, amit a terhesség velejárójaként fogadnak el nők milliói. Eleve semmit sem kell elfogadni, de főleg ezt a hátfájós baszakodást nem. Edzeni kéne a hátizmokat, és nem lesz semmi probléma.

És végül a harmadik pont, ami az összes nőt érinti, ha kicsi a melle, ha nagy, ha terhes, ha nem. Ez az állapot pedig az az állapot, amiben léteznek a mindennapokban, az úgynevezett optikai állapot.

Erről az állapotról már többször beszéltem, és ahogy az összes többi izomcsoport elemzésénél, úgy most is le kell írnom. A nagy egész, a test látványa akkor lesz a  legszebben megformált és legvonzóbb, ha a test maga arányosan van leedzve, ezáltal arányosan van megformálva. A lányok hajlamosak ugye teli tüdőből, hangosan kiröhögni azokat a férfiakat, akik egy izmos felsőtesthez botsáska lábakat képesek produkálni. Teljes joggal röhögik ki a férfi faj valóban legviccesebb példányait, csak hát ugye ne felejtsük el, hogy az éremnek két oldala van. Mert ahogy azok a srácok röhejesen néznek ki az aránytalanságuk miatt, úgy ezt az aránytalanságot a férfiak is észreveszik ám, és higgyétek el, nincs annál szomorúbb, mint amikor a férfiak összejönnek, és egy lánycsapatot látva téged pont nem akar senki sem megdugni. Na ez a legbiztosabb jele, hogy szar vagy.

A váll edzéseinél ugye megbeszéltük, hogy miért iszonyat nőies a vállak megedzése. Most pedig bejön a képbe az, hogy a nőies vállakhoz elengedhetetlen a széles hát. Ezen a ponton azonban meg kell állnom kicsit, és leírnom, hogy bizony mennyivel egyszerűbb lenne, ha férfiaknak írnám ezt az oldalt. Nem kellene mindent szarrá magyaráznom, mint ahogyan azt most sajnos ismét meg kell tennem.

Széles hát. Tudom én, hogy most jó pár nő ledobta a vasmacskát a széles hát szavakat olvasva, de a széles hát ebben az esetben, ahogyan minden esetben a TILT-en, a nőiesen megformált vonalakat jelenti. Valami ilyesmit kell itt elképzelni.

Na már most. Az Edzésanatómia sorozat alapvetően azért íródik, hogy te önállóan is össze tudj tenni magadnak egy edzéstervet, és a testedet olyanná formáld, amit a netről összeollózgatott tudásoddal soha nem érnél el. Ami azonban a tervezőasztalon működik, az nem biztos, hogy a kivitelezésnél is megállja majd a helyét. Így van ez ezzel az Edzésanatómia sorozattal is. Kigondoltam, hogy hú, tök jó, összeszedem helyettetek mindazt, amire szükségetek lehet, itt vannak a fasza 3D rajzok, lesz egy jó alapotok.

De az élet sajnos nem ilyen egyszerű. A testünk formázása nem egy IKEA-szekrény, amit a megfelelő útmutató alapján, még ha 30 percig kurvaanyázva is, de össze tudunk szerelni.

A test formázása sokkal komplexebb ennél, és ami talán a legfontosabb, sokkal sérülésveszélyesebb annál, mint hogy bármilyen lead alapján elvégezhető legyen. Hiába mondták volna nekem 10 évvel ezelőtt, amikor elkezdtem ezt az egészet, hogy mit hogyan kellene csinálnom, ha egyszer a gyakorlati tudás nem volt mögöttem, a kivitelezés technikáját nem sajátítottam el, akkor emelgethettem volna a súlyokat, sokra nem mentem volna vele. Ha nem szerzem meg a megfelelő gyakorlati alapokat, most valószínűleg különböző fórumokra írogatnék én is, mint a sok értetlen köcsög, hogy miért nincs fejlődés, meg hol marad az eredmény.

Nem azt mondom, hogy lehetetlen egyedül ebbe belekezdeni és szép eredményeket elérni, de minek fedeznénk fel egyedül, nagy nehézségek árán és millió pofára eséssel egybekötve újra Amerikát, ha egyszer azt már előttünk megtették.

Ez a probléma eddig nem jött elő a fejemben, mert ha a megfelelő tanácsok ellenére a vállad sérül meg vagy a könyököd, hát ez van. De a hát izmainak leedzése egészen más. Itt a gerinced és a csigolyáid épsége a tét, a gerinchez tapadó izmok épsége a tét, amit sérülés esetén nem lesz elég kambodzsai faszom balzsammal kenegetni, amíg helyre nem jön.

Konklúzió. A HÁT IZMAINAK LEEDZÉSÉT NE MERJÉTEK ÖNÁLLÓAN, SZEMÉLYI EDZŐ FELÜGYELETE NÉLKÜL ELKEZDENI. Mondom, hogy miért ne. Ha rosszul csináljátok, és lesérültök, akkor:

  • gerincsérv
  • csigolyaelmozdulás
  • bénulás
  • időszakos bénulás (baromi kellemetlen zsibbadással jár)
  • egész életre megmaradó, soha nem gyógyuló, testre részben, vagy egész testre kiható mozgás szervi károsodás.

A gerinced olyan, mintha az agyadat baszkurálnád. Azt sem teszed, ezt sem érdemes.

Most, hogy mindenkit kellemesen beszarattam, jöjjenek az alapszabályok, amiket ha nem mond el az edző, akihez járni fogtok, mert ugye járni fogtok, akkor először is kérd rajta számon, hogy miért nem mondta el ezeket neked, majd mutasd meg neki ezt a bejegyzést, hogy miért is dobtad ki őt a büdös picsába, már az első órája előtt.

ALAPSZABÁLYOK

  1. Hátizomra maximum 6 gyakorlat.
  2. A hát izmainak edzése előtt fokozottan melegítsetek be. Evezőgéppel a legideálisabb.
  3. BEMELEGÍTÉST követően végezzetek a hát mélyizmait, a gerincet közvetlenül stabilizáló izmokra erősítő alapgyakorlatot. Ezután 2-3 gyakorlat menjen kifejezetten a hát felső izmaira, 2 gyakorlat a lapocka alatti középső izmokra, 1 gyakorlat pedig a hát alsó harmadának izmaira. Nyilván ebből most semmit nem értettél meg, de nem kell aggódni, ezekről külön, részletesen is lesz szó.
  4. Kb. minden bejegyzésben kiemelem, hogy olyan hosszú ujjú felsőben eddzetek, ami melegen tartja, ezáltal megóvja az izmokat a kihűléstől. A hát izmainak edzésénél ez még inkább értelmet nyer. Ne engedjétek kihűlni az izmokat, mert a kihűlt izmokra történő edzés a leggyakoribb sérülést kiváltó tényező.
  5. A hát izmaira tudj legalább 10-12-féle HELYESEN végzett gyakorlatot, és azokat folyamatosan váltogasd, így kerülvén el a stagnálást, és a test sem szokja meg ugyebár az adott mozdulatsort.
  6. Légzés. Erőkifejtésnél kifújod a levegőt, negatív fázisban (súly visszaeresztésénél) beszívod. Lassan szívod be, a mozdulat is lassú. Gyorsan fújod ki, a mozdulat is gyors.
  7. Ideális pihenőidő két sorozat között 45 mp. Két gyakorlat között max. 2 perc. Nem beszélgetsz, nem facebookozol, nem most vajazod le viberen az esti randit.
  8. Használd ki a negatív tartományt is. Ellenállással engedd vissza a súlyt.
  9. Előbb gyakorold be a mozgást súly nélkül, majd ha már tökéletesen megy a mozdulat, utána kezdj el súlyokat megmozgatni.

Szóval ha összegeznem kéne, mindenképpen keressetek fel egy szakembert, ha a testetek formázására adjátok a fejeteket, de főleg akkor, ha súlyzós edzéseket végeztek, mert higgyétek el nekem, egy gerincsérv vagy csigolyaelmozdulás nem egy hosszú hétvége a Seychelle-szigeteken.

És hogy egy keretes szerkezetté gyúrjam a hátedzés felvezető sorait, azzal zárnám a gondolataimat, amivel kezdtem. Minden izomcsoport edzése baromi fontos, így a hát izmainak leedzése is az.

Kicsit megszaladt ez a bejegyzés, úgyhogy a gyakorlatok izomcsoportokra történő, anatómiarajzokkal való bemutatása és azok kommentálása ennek a bejegyzésnek a második részében lesz olvasható.