röviden

A személyi edzők világában van egy ország, ahol a legnagyobb seggfejek gyülekeznek. Ezt az országot Faszfejtániának hívják, és lakosai kivétel nélkül a legnagyobb kretének hírében állnak.

 

Na nemcsak azért, mert Faszfejtániában minden személyi edzőnek kivétel nélkül 2 nap alatt beszerezhető OKJ-s aerobikpapírja van arról, hogy egy fogalmatlan barom, hanem azért is, mert ezek a személyi edzők csak azért lettek személyi edzők, mert bizony sehova máshova nem kellettek. Nekik tök mindegy, hogy most személyi edzők, vagy éppen egy lakást mutatnak meg a 11. kerületben, esetleg egy edényt akarnak rásózni egy nyugdíjas házaspárra egy lakásbemutatón Csepelen vagy Dunakeszi környékén.

Ők a megélhetési személyi edzők, akik mindenfajta hit, a sport szeretete és meggyőződés nélkül lettek edzők. Márpedig akiben nincs ott a szív és a szakmája szeretete, ami mögött úgy általában nincsen semmiféle érzelem, az már eleve meg van baszódva, vagy nagyon hamar meg lesz.

Minden népcsoportot vagy kultúrát egyfajta közös vonás jellemez, amiből pillanatok alatt rájuk ismerünk. Nincs ez máshogy a Faszfejtániából érkező edzőknél sem, mert amíg a kínaiak szorgalmas hangyák, az oroszok a legmeredekebb fehérek, míg az afrikaiak a farkukkal is tudnak golfozni, addig a megélhetési személyi edzők simán beleszarnak mindenbe, és elsősorban az edzéstervedbe, amit a kezedbe nyomnak. Pár gondolat erejéig térjünk ki erre az edzésterv dologra, és nézzük meg, hogy is néz ki ez a valóságban.

Megérett benned az elhatározás, változtatsz. Így hát felkerekedsz, és keresel magadnak egy konditermet. Nyilván oda fogsz menni, ami hozzád a legközelebb van, vagy már egyszer láttad a GYM feliratot a 67-es villamosról hazafele menet.

Bemész hát ebbe a terembe, és fogalmad sincs semmiről, de ezzel nincs is semmi probléma. Láttál volna engem 16 éves koromban, mekkora szarban voltam, amikor először húztam le a bugyit egy lányról azzal a céllal, hogy én most oda be is fogok menni. Szóval a lényeg, hogy az elején nem tudsz semmiről semmit.

Nem tudod, mi alapján válassz magadnak edzőt. Ki lesz neked az ideális, mennyire tudtok egymásra hangolódni, milyen eredményeket várhatsz tőle, mert az ugye mindenki számára egyértelmű, hogy a „nulla változás”, a „valami látszik”, a „tisztes eredmény” és a „brutális átalakulás” között a személyi edző személye a különbség, semmi más.

Semmit nem tudsz először, csak azt, hogy ő ott egy edző, és pont. Nem vagy tisztában a gyakorlatokkal, a gépek működésével, nemhogy te most tudni fogod, hogy az az edző szakmailag hol is helyezkedik el azon a bizonyos ranglétrán. Ismétlem, nincs ezzel semmi probléma. Nekem egyszer elromlott a mosógépem. Kijött az ipse, és miután elfordított egy gombot, majd valamit csinált a belsejében, kb. 1 perc „munka” után elkért tőlem 14 ezer forintot. Na most lehet, hogy át lettem baszva, és csak annyi volt a gond, hogy a mosógép nem volt áram alatt, de kb. annyit értek a mosógépszereléshez, hogy kifizettem a javítást.

Így vagytok ti is a személyi edzőkkel. Te odamész, és a „te mit szeretnél elérni” kérdésre lenyomod a szokásos női szöveged, ami minden esetben a következő lesz, mert minden nő ezt a választ adja. Komolyan mondom, ha egyszer nem ezt a választ kapnám, hirtelen azt hinném, hogy agyvérzést kaptam, és egy másik tudatállapotba kerültem.

„Szeretnék fogyni és feszesedni. Szeretném, ha feszesebb lenne a combom, kerekebb lenne a fenekem és lemenne a hasam, meg tudod, a karom, hogy ne lifegjen, az is feszesebb legyen.”

Erre általában mi történik? A faszfejtániás edző a dossziéjából elővesz egy A4-es papírlapot, és a kezedbe nyomja, „tessék, ez az edzésterved” felkiáltással. Érted, mindezt úgy, hogy 3 perce még a nevedet sem tudta, de neked már megvan az edzésterved, és különben is mire vártok még, akár kezdhetitek is az edzéseket.

Na pontosan ez az a gyökér, aki ugyanezt a papírlapot fogja ugyanezekkel a gyakorlatokkal odaadni neked is, akin van mondjuk 5 kiló felesleg, és annak a nőnek is, akin van 30 kiló felesleg, és 25 évvel idősebb is nálad, magyarul mindenkinek ezt adja.

Ez a legrosszabb. Ezt a típust még Faszfejtániában is megvetik, mint a szart. Ha ilyen edzővel találkozol, aki 2 perc beszélgetés után egy kinyomtatott edzéstervet ad neked úgy, hogy semmit nem tud rólad, azt nyugodtan fordítsd meg, és rúgd jól hátba a picsába. Nem kell aggódni a gerince miatt, nem fog eltörni, ugyanis az nincsen neki.

A következő szint semmivel sem jobb, mint az előző bohóc.

A rapid edzéstervet író személyi edzőnek már nincsen pofája egy előre nyomtatott edzéstervvel operálni, de kufárságban azért neki sem kell túl messzire mennie. A rapid majom legalább minimálisan ad a külsőségekre, pontosabban ő legalább a látszatra ad. Tudod, mintha értene hozzá. Leül, komolyan néz, nagyokat fújtat, majd miután ő is megtudta, mi a célod (lásd fentebb), papírt és tollat ragad, majd ott helyben összeír neked egy 3 napos edzéstervet :)))))))))))))))))))). Ez a típus a kedvencem egyébként, mert ez a típus általában tényleg komoly szakembernek gondolja magát, aki azt próbálja kommunikálni feléd, hogy ő már akkora spíler, hogy ránézésre tudja, neked mi kell, és ahhoz milyen gyakorlat lesz a legideálisabb.

Picsába az aktuális fizikai állapotoddal, nem téma a terhelhetőséged, a tüdőd oxigénfelvevő kapacitása, az izmaid edzettségi állapota. Nem érdekesek a koordinációs képességeid és a testtudatod fejlettségi szintje. Ez mind nem lényeges, csak az, hogy már van egy fasza kézzel írt edzésterved egy bohóctól, aki annyit tud rólad, hogy nő vagy, esetleg még a korodat meg a súlyodat megkérdezte.

Ha azonban valaki azt gondolta volna, hogy a fenti típusokat nem lehet alulmúlni, akkor tévedett, mert most jön a legveszélyesebb hülye. Most jön az a típus, akinek a fejében van pár gyakorlat, és azt úgy rakosgatja egymás mögé, mint aki a hatoslottót sorsolja. Belenyúl a gömbbe, és jól megkavarja, majd kihúz onnan valamit, és az lesz az első gyakorlat, ami eszébe jut, mindenféle koncepció és bármiféle tudatosság nélkül.

Váll után láb, láb után valami saját testsúlyos gyakorlat, aztán egy kis hát, majd hát után megint láb, amit egy has követ, de hogy mi alapján, azt tényleg senki nem tudja. De ez neked, aki most van ott először, nem fog feltűnni, mert nem értesz hozzá. Te azt hiszed, most jó kezekben vagy, holott a jó kezek nálad vannak, amivel fel kéne pofoznod ezt a faszt.

Hazamész, másnap talán még izomlázat is érzel magadon, és azt hiszed, minden rendben van. De miért ne éreznél izomlázat? Az elmúlt időszakban a legmegerőltetőbb dolog az életedben az ALDI-s szatyor hazacipelése volt.

Lejársz ehhez a madárhoz 1-2 hónapot, és nem érted, miért nincs változás, a súlyod miért nem változik, a centik miért nem csökkennek, a tükörben miért nem látsz változást. Ja, hogy a diétát is kéne tartanod, és erről az edződ egy kurva szót nem szólt? De miért is szólt volna? Ha az edzéstervet szétalázta, akkor az eredményességet mégis miért tartaná szem előtt? Nem érdekli.

Ha madarat tolláról és embert barátjáról, akkor egy edzőt az edzéstervéről lehet megismerni. Edzéstervet pedig kizárólag úgy lehet megírni, vagy egyáltalán úgy lehet összeállítani, ha az edző téged is megismert. Nem lehet edzéstervet úgy összetenni senkinek, hogy azt ne előzte volna meg legalább egy kardiós vagy egy súlyzós szintfelmérő.

De továbbmegyek, ez még az edzésterv összeállításához sem elég. Ez csak arra elég, hogy az alapokat lefektessétek. A szintfelmérők mindössze annyit fognak megmutatni, hogy hol van az a pont, ahonnan a terhelést egyáltalán el lehet majd kezdeni. A két szintfelmérő ugyanis pontosan meg fogja mutatni egy ember gyenge pontjait. A testrészei erősségeit, illetve annak gyengeségeit.

Meg tud-e csinálni szerencsétlen egy nyomorult női fekvőtámaszt szabályosan akár csak egyszer is? Meg tudja-e tartani a saját testsúlyát legalább 30 másodpercig, vagy tudja-e a testét legalább annyira kontrollálni, hogy lemásolja azt a mozdulatot, amit megmutatsz neki?

Olyan egyszerűnek tűnik ez kívülről, de az ember minél inkább mélyebbre ássa magát egy adott témában, annál inkább rájön, hogy ez azért rohadtul nem ilyen egyszerű. Amikor elkezdtem videókat vágni, az elején én is mindent azonnal akartam. Nem kell útmutató, meg a faszom se fogja elolvasni a videóvágó program 160 oldalas kezelési útmutatóját. Hogy kell vágni, összeilleszteni, hogy keverek hangot, és kész, nekem ennyi elég, csak haladjunk.

De a felszínes tudás csak felszínes eredményeket fog maga után vonni. Vagy valamibe időt és energiát fektetünk, és jól csináljuk, vagy tényleg ne csináljuk inkább sehogyan, mert felesleges. Eredménye sem lesz, csak egy kudarcélménnyel leszel gazdagabb, és erről a gyönyörű sportról, amit súlyzós edzéseknek hívunk, csak negatív véleménnyel leszel. És miért? Mert nem voltál hajlandó energiát fektetni abba, ami mindennek az alapja. A tudásodba. Mert egy dolgot soha ne felejtsetek el.

AKI SAJNÁLJA A PÉNZT A SAJÁT OKTATÁSÁRA, AZ NE FELEJTSEN EL SZÁMOLNI A TUDATLANSÁGA KÖLTSÉGEIVEL.

Én ígértem nektek egy fenékformáló edzéstervet. Amit ígértem, azt teljesítem is, de nem abban a formában, ahogyan azt ti gondoljátok vagy szeretnétek. Előbb meg kell, hogy értsétek a miérteket, hogy utána tudjátok a hogyanokat. Az edzésterv, amellyel nagyszerű eredményeket tudtok majd elérni, össze fog állni, és mire összeáll, ti már azt is tudni fogjátok, hogy miért így állt össze.