Tudod miért nem tudsz végig csinálni egyetlen diétát sem? Persze hogy nem tudod. Ha tudnád végig csinálnád, de nem tudod. 

Pontosabban mindig megidealizálod, mindig megtalálod, hogy most miért nem, most mi jött közbe, most miért úgy alakultak a dolgok, vagy éppenséggel ki miatt bukott el. 

Az elbukás oka azonban ennél sokkal egyszerűbb, és sokszor hibást sem kell találni hozzá. 

Egyszerűen nem értesz hozzá.

A diétáról hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy van a kaja, azt megeszed, van az edzés, oda meg lemész és meg is vagyunk. Sokan így gondolják amikor elkezdik, de amikor csinálni is kéne, akkor jönnek a pofára esések, hogy ja hát nem erről volt szó, meg éhes vagyok, és itt jönne be a képbe az akaraterő, de ez nem akaraterő kérdése, hanem rosszul fogsz hozzá, nem fokozatosan csinálod, nincsen felépítve a rendszer, vagy fel sem akarod építeni.

Összeszedtem tehát pár pontban, hogy miért a hozzá nem értés miatt bukik el az emberek 97%-a egy diéta során. 

Nincsenek keretek.

El vagy hízva, leakarsz fogyni. Nekikezdesz mint az ökörfasz mindenféle keretek, szabályok és határidő nélkül. Nem azt mondod, hogy oké 30 napig most tolom akármi van, hanem elkezded és addig akarod csinálni amíg le nem fogysz. Nincsenek mérföldkövek, nincsenek dátumok, nincsen semmi. 

Képzeld el ha egy futónak azt mondanánk, hogy indulj el és fussál amíg bírod. Erre megkérdezné, hogy jó de meddig? Mire készüljek? Hogyan osszam be fejben a távot, mennyit kell még kibírnom? Ja hát táv meg hogy merre az nincs megadva, csak menjél. 

Ezzel a fantasztikusan szemléletes példával érzékeltettem, hogy ez a nekikezdés a diétának határidők nélkül már az elején annyira demoralizáló, hogy kudarcra vagy ítélve. 

A keretek nagyon fontosak.

Az idő minősége

A diéta kezdetétől számított idő eltelte, és annak minősége a legfontosabb. Idő minősége alatt a közérzetedet értem, amit alapjaiban határoz meg, hogy mit eszel meg a diéta alatt. 

Itt egyből rákanyarodhatnék a diétára önmagára ami ha szarul van összetéve, ha a tested nem kapja meg a számára fontos tápanyagokat, mi több egyáltalán nem kap meg semmit, vagy rosszul, akkor a hangulatod pocsék lesz, a kedved még szarbab, és az éhségről itt még nem is beszéltünk, ami a legfőbb oka annak hogy feladd. 

Pontosabban azt hiszed, hogy az éhség miatt adod fel de nem erről van szó. A testednek nem a cukor kell, meg a kenyér, meg az elmebeteg haszontalan ételek, hanem vitaminok, ásványi anyagok, fehérje, jó zsírok és megfelelően felszívódó szénhidrátok, a megfelelő mennyiségben. 

Ha ez nincs, vagy rossz arányban viszed be, akkor a diétán belül eltöltött idő minősége tragikus lesz, márpedig tragikusan megélt, ráadásul éhesen töltött napokat csak nagyon kevesek tudnak napokon keresztül elviselni, de a nagy átlag még az órákkal is gondban lesz.

Ezért van az, hogy reggel elkezded, és délután 5-re már ott lóg ki a szádból a túrós rétes vagy igazából bármi, amitől azt hiszed jobb lesz. De persze nem lesz jobb. Jobb max addig lesz amíg megeszed, de utána ugyanaz a szar lesz mint amiért elkezdted. 

Az adagok betartása.

Adva van egy diéta, amiben pontosan meg vannak adva az adagok. Legalábbis a jó diéták ott kezdődnek, hogy pontosan meg vannak adva az adagok. 

Mikor mit kell enned, mennyit kell innod, mennyit kéne pihenned.

Le van írva. 25dkg tőkehalfilé, 50g Quinoa, 100g zöldség. 

Elkészíted, elkezded enni, és azon veszed észre magad, hogy rohadtul nem tudod megenni. Jön az úristen nagyon sok, nem tudok ennyit enni, meg ez rengeteg, hogy lehet ettől lefogyni stb. Ismerjük ezeket.

Amit viszont nem ismerünk, pontosabban amit nem tudok megérteni, hogy miért gondolják az emberek a diétát valami különálló világnak, amire nem érvényesek az univerzum szabályai.

Bármibe kezdesz bele, legyen az munka, egy új sportág, de tényleg bármi amit azelőtt nem próbáltál abban az elején szar leszel egészen addig, amíg bele nem tanulsz. Egy új munkahelyen az első 1-2 hétben amíg tanulod a szakmát, az adott pozíciót, addig teljesen kizárt, hogy úgy tudj teljesíteni mint azok, akik már megtanulták, akik már belerázódtak, akik már végig járták a ranglétrát és megküzdöttek az elsődleges nehézségekkel.

Ugyanígy van ez a diétával is, hogy az elején amikor elkezded, amíg ismerkedsz az új rendszerrel, amíg megszokod az ételeket, amíg felveszed a ritmust, ahhoz kell egy kis idő. Kell egy kis idő, amíg nagyjából menni fog. De csak nagyjából.

Az elején nem fogsz tudni annyi kaját megenni amennyi meg van adva, de ez nem érdekes. Ne érezd úgy hogy ha nem tartod koppra a diétában leírtakat, akkor te már eleve rosszul csinálod. 

Ugyanez igaz a folyadékbevitelre is. 

Meg van adva, hogy 3-4 liter folyadék naponta. Na és akkor itt általában mindenki ledobja az agyát hogy micsodaaa, úristen lehetetlen, hát az 1 literrel is küzdenem kell, meg jön ez a szar. Állandóan ezeket hallgatom.

Nem kell meginni az elején 3 litert. Tökre elhiszem, hogy az elején nem megy 3-4 liter egy átlag nőnek / nap, de te meg azt hidd el nekem, hogyha fokozatosan szoktatod hozzá magad a minél több folyadék bevitelhez, akkor egy idő után simán menni fog.

És valahol itt lenne a lényeg. Ez lenne az abszolút üzenete ennek a bejegyzésnek.

Az elején nem kell annyit megenni, meginni, edzeni olyan intenzitással, ami le van írva egy adott életmódváltó programban. nem kell, mert nem tudod betartani, egyszerűen nem vagy rá felkészülve fejben. Nem kell. De minden egyes nappal arra kell törekedned, hogy közelebb kerülj a leírt adagokhoz, az első tiszta naphoz. Ha ez 10 nap múlva valósul meg akkor annyi alatt.

Emlékszem régen, amikor még edzéseket tartottam. Jöttek a nők elkezdeni egy 6 hetes programot és az első edzés huszadik perce után megkérdezték mi lesz a program után. Mondom édesem, talán előbb szabályosan nyomjál ki egy női fekvőtámaszt, talán először igyál meg csak napi 2 liter folyadékot, meg mondjuk legyen meg az első olyan nap a diétádban amit tökéletesen betartasz, értsd megeszed azt a mennyiséget ami le van írva. Ne azt nézd mi lesz jövő nyáron, hanem azt, hogy itt leszel-e még jövő héten és nem adod fel addig.

Mindig ez a mi lesz akkor, amikor már ott fogok tartani, mi lesz utána. 

Előbb talán ott kéne tartani, de sajnos az ott tartást sem képes elérni az emberek nagyon nagy százaléka. De az emberek ilyenek. Elkezdenek valamit, még épphogy csak szarok abban amit csinálnak, de már azon gondolkoznak mi lesz akkor. 

Én például elkezdtem teniszezni. Elmentem 3 edzésre, azt se tudtam hogyan kell fogni az ütőt, majd a harmadik edzés után elhittem hogy én vagyok a Fucsovics és játszottam egy tenisz meccset egy olyan gyerekkel, aki előttem 3 hónappal kezdte és úgy vert meg 6-0, 6-0-ra, hogy közben szerintem Angry Birdsözött a telefonján. 

Nem tettem bele a munkát, nem tartottam sehol, elhittem magam mert sikerült egy egyenesen ütnöm, és el is buktam mint az állat. 

Ti is ugyanígy vagytok a diétával. Ti csak leakartok fogyni, nem értetek hozzá, aztán amikor a minimális alapok betartása nélkül nem jönnek az eredmények, akkor elmegy a kedvetek az egésztől és a picsába már hol van a pizzám felkiáltással abbahagyjátok az egészet. 

A diétában leírtakat nem kell pontosan betartani mert nem fogjátok tudni megenni, a folyadékfogyasztást az elején nem tudjátok meginni, és ugyanez igaz egy adott életmódváltó program minden egyes elemére. 

Majd idővel megtudod enni, megtudod inni, el tudod végezni az edzésmunkát.  

Tiszta napok

Tiszta nap alatt azt értem, amikor mindent sikerült maradéktalanul betartani. 

Az első tiszta napra kell rámenni és ha az sikerül, akkor már rohadt sokat tettél, aztán ha ez megvan, akkor rá kell menni arra, hogy egy héten belül legyen legalább 3 tiszta napod. 

Tiszta diétás nap, tiszta folyadékbevitel / nap , tiszta edzésmunka elvégzés és ne adj isten sikerül 8 órát nyugodt körülmények között aludni, de ez családban teljesen felejtő, úgyhogy ezt a részét ne is erőltessük.

Fokozatosan kell felépítened magad, nem egyből ökörfasz módjára beleugrani aztán meg nem érteni, hogy miért nem megy. Ez olyan, mintha nulla edzésmunkával leakarnál futni 15 km-t. Hát nem fog menni.

Az első edzésen menne 800 méter vagy max 2 km és utána körözést adnál ki a tüdődre, hogy ugyan nem látta-e valaki. De ez ilyen, és ha ezt megértitek hogy nem fog minden előszörre de még lehet hogy 2 hét után sem menni, akkor talán még arra is megvan az esély, hogy nem buktok bele az első 3 napon.

Apró lépések a cél felé. 

– Mindig az adott nap számítson

– Ne nézz távolabb mint 10 nap, de akkor az legyen 10 nap.

– Minden nap egy kicsivel próbálj közelebb kerülni a diétás adagokhoz

– Minden nap egy kicsivel igyál többet.

– Minden edzésnapon csak csináld meg valahogy az aznapi adagot. Nem kell élvezned, az elején nem is fogod tudni élvezni, csak csináld meg. Ne gondolkozz azon, hogy még hány ilyen kutya edzésnap van előtted. Felejtsd el ezeket, csak ott, csak az aznap, csak az aktuális gyakorlat végére érj. 

– Ne nézegesd a naptárat, hogy mennyi van még hátra. Sok.

– Ne állj a mérlegre 25 percenként, de lehetőleg naponta se. 1 héten egyszer.

Tudom most azt gondolod ezekről, hogy ez neked nem megy, te nem olyan ember vagy aki ne bírja ki hogy ne álljon rá a mérlegre, meg neked kell az édesség, de én meg azt mondom, hogy olyan ember vagy, amilyenné formálod magad. Ha egy gyenge szarrá válsz a döntéseid révén akkor ugye nem probléma, ha a többi ember is gyenge szarként fog rád tekinteni. Tudom nem az határoz meg hogy a diétában hogyan viselkedsz, de ha az életed egy szeletében ilyen a hozzáállásod, akkor a többiben miért viselkednél máshogy? 

Vannak szabályok amiket be kell tartani a céljaitok elérése érdekében. Ezeken a szabályokon nem lehet lazítani meg tágítani, mert ha lehetne, akkor azok lennének a szabályok amiken szintén nem lehetne lazítani. 

A fogyáshoz szükséges szabályok megléte és azoknak az elfogadása az első lépés. 

A fogyáshoz szükséges szabályok betartása és az arravaló törekvés a második.

A fogyáshoz szükséges szabályokkal való tiszta együttélés a harmadik.

Most már egy kicsit értesz hozzá.