röviden

IR-esként, PCOS-ként a táplálkozás nagyban hasonlít arra az állapotra, ahogyan a cukorbetegek élik az életüket. Nem véletlen a párhuzam, hiszen az IR a cukorbetegség előszobája, annyi különbséggel, hogy az IR még egy visszafordítható folyamat, a cukorbetegség meg már nem.

Az előző bejegyzésekben azzal próbáltam meg a nők figyelmét az IR/PCOS állapot súlyosságára felhívni, hogy ha nem figyelnek oda, akkor akár le is mondhatnak a teherbe esés képességéről, ugyanis az IR/PCOS állapot kezeletlensége meddő állapotot idéz elő. De ez sajnos csak az egyik komolyabb szövődmény. A másik a cukorbetegség, ami valóban egy nagyon alattomos, rendkívül súlyos és igen kellemetlen szövődményekkel járó állapot.

Hagyjuk is a felesleges szövegelést, és kezdjünk bele az IR/PCOS állapot kezelésébe. Kezdjünk bele a diétás alapok elsajátításába, mert enélkül nem fog menni. A testsúlyod megfelelő szintre hozása és a diéta betartása nélkül soha nem fog menni.

Aki most egy több napra előre megírt diétára várt, amit csak simán le tud tölteni, azt el kell, hogy keserítsem. Nem lesz ilyen. Nincs instant egészség, nem kapsz kézhez semmi, nincs munka nélkül aratás. Ez sajnos nem így működik. Meg kell tanulnod az alapokat, összetevőket, tápanyagtartalmakat, inzulinindexeket, tudnod kell, mi az a lassú és gyors felszívódású szénhidrát, hogy csak pár dolgot említsek, mert tudod, a cukorbetegség már a spájzban van, és ezt egyszerűen meg kell értened.

Mielőtt rátérnénk a diétás alapokra, tudnod kell az ideális testsúlyodat. Tudnod kell, mit kell elérned, hogy mennyit kell még leadnod, esetlegesen felszedned ahhoz, hogy a tested megfelelően működjön. Így tehát a diéta felé vezető úton az első lépés az ideális testsúly meghatározása lesz.

Az ideális testsúly

Sok legfontosabb lépés lesz még, de a kiindulási pont a számodra megfelelő testsúly megtalálása. Tehát nem az a súly, amit te jónak gondolsz, hanem az, amit a testzsírszázalék-arányod mond. Egy egész külön bejegyzést megérne ez, a női szemnek mi az ideális külső témakör, de egyfelől nincs erre elég karakter a földön, másfelől pedig semmi szükség nincsen erre, hiszen az ideális és egészséges női test működéséhez szükséges két számot kell mindenkinek megjegyeznie.

Ez a két szám pedig a 18 és a 24. Minden nő, aki 18% alá vagy 24 % fölé viszi a testzsírszázalékát, annál az IR/PCOS állapot bármikor kialakulhat. Többek között ezért is említettem az előző bejegyzésben, hogy a fitneszmodellek teljesítménye bár dicséretre méltó, csak éppen rohadtul nem egészséges. Ahogyan az élsportoló nőké sem az. A sport egészséges, az élsport nem az, így egyetlen nő se csodálkozzon, ha több év versenysport után közel semmi súlyfelesleggel IR/PCOS-t állapítanak meg nála.

De hogyan lehetséges ez? Tehetik fel páran most jogosan ezt a kérdést. Ha mindenhonnan azt halljuk, hogy a sport és a mozgás egészséges, és a versenysportolók szigorú diétát tartanak, akkor miért alakul ki az IR/PCOS ezeknél a nőknél is?

Mert a testzsírszázalék az Isten, azért. Ez határozza meg a női test hormonellátását és anyagcseréjét. Úgy, ahogyan a női test ösztrogénellátása is csak a megfelelő testzsírszázalék mellett termelődik megfelelő mértékben. Alacsony az ösztrogénszinted vagy éppen túl magasak a tesztoszteronértékeid? Akkor bizony huzamosabb ideig nem megfelelő tartományban mozgott a testzsírarányod.

18 és 24%. Ne menj alá, ne menj fölé. Ne akarj fitneszmodell lenni, és ne legyél túlsúlyos. Ez ilyen rohadt egyszerű, és én ezt fogom még tovább ragozni pár ezer karakteren keresztül. 18 és 24%. Ez a két határérték tehát, de a biztonság kedvéért azért én még ideteszek egy képet és egy táblázatot is.

A második kép a legbeszédesebb. Ezen a képen látni lehet, hogy egy 20-21%-os testzsírral élő nő is mennyire vékony és csinos benyomást kelt. Jay Cutler farkán szocializálódottak és a magukat Strong-girlöknek nevezők persze erre a testre gondolkodás nélkül azt mondanák skinny fat, de most ezzel ne foglalkozzunk. Jönnek még ezek a nők a LifeTILT-re az IR/PCOS Kódex összes részét olvasgatni, amikor is majd többévnyi fitneszmodell-páváskodás után rádöbbennek, mit műveltek a testükkel, mit műveltek a hormonháztartásukkal.

A másik 5 nőhöz és a hozzájuk tartozó testzsírszázalék-arányokhoz tényleg csak pár gondolat erejéig térnék ki. Az első két képen lévő nőhöz a maga 11-12% és 14-15%-os testzsírértékeivel az eddig leírtak alapján remélem, nem kell nagyon magyaráznom. Soha ne tegyétek ezt magatokkal még hetekre sem. Egy nőnél már a 15%-os testzsír is extrém alacsonynak minősül, a 11-12%-os csajt meg egyenesen a retardáltak múzeumában kellene mutogatni, a „lám, ilyen buta és hatalmas seggfej is tud lenni egy ember” szekcióban.

A 25-26%-os arányszámoknál már jól látható a felesleg megmutatkozása, nem véletlenül írtam 24%-ot felső határnak. Ami meg az utolsó képet illeti, kellene még írnom bármit is azonkívül, hogy mennyire szánalmas?

Így tehát ha összegeznem kéne, azt mondanám, hogy ha egy egészséges nő szeretnél lenni, akkor elsősorban a testzsírszázalékod kell, hogy mérvadó legyen. Nem az, hogy hány kilót mutat a mérleg, vagy hogy az általad kiszemelt férfinak te hogyan tetszenél.

Tisztában vagyok azzal, hogy ez a legtöbb nő számára életidegen és teljesíthetetlen feladat, és pontosan itt jön be a média eszelős felelőssége, akik olyan nőideálokat kreáltak az elmúlt évek-évtizedek során, amelyek a nők számára kizárólag úgy érhetők el, ha szétroncsolják a testüket. De ez nem csak a média felelőssége. A fitneszmodell-jelenség elterjedéséért ugyanúgy felelősek azon életmódfelületek közösségei, akik mindenféle gondolkodás nélkül felülnek ennek a trendnek, és támogatják ennek a fals női testképnek a kialakulását. A felszín mindig szépen csillog, de a hátrányokról sosem hallani, márpedig az is hozzátartozik ehhez az életformához.

18 és 24%. Ez a két szám legyen a mérvadó, és semmi más. Az IR/PCOS egy következmény, semmi más. Annak az életnek a következménye, amit ezen a két számon kívül töltött időben léteztél.

BMI-arányt a neten is lehet méregetni, de a pontos értékek megállapítása végett én azt javaslom, hagyjuk ezt a magasság/kg arány szarakodást. Rengeteg helyen meg lehet csinálni ezt a BMI-mérést, de az a legegyszerűbb, ha elmentek egy magánklinikákra 3-4 havonta, ahol ezt megcsinálják. Nem egy nagy összeg 2-3000 forint/alkalom profi gépeken. Milliószor hasznosabb, mint egy sima mérleg, és ha ennek a bejegyzésnek tanulsága volt, az mindenképpen az, hogy nem a mérleg és a kilók száma számít, hanem a testzsírszázalék. Kérlek titeket, és kérlek elsősorban a saját érdeketekben, a testzsírszázalékotokra figyeljetek. IR/PCOS-ként főleg, egészségesen meg azért, hogy ne kelljen rá kötelezően figyelni, ha esetleg kialakul ez az állapot.

És még valami. A hiúság minden esetben le fogja győzni az észszerűséget, ez tény. De az IR/PCOS állapot is a női testet, ezzel meg nem árt, ha tisztában vagytok.