Az elmúlt évek során számtalan alkalommal kaptam meghívást különböző rendezvényekre, marketing konferenciákra, hívott vagy ötször a FIVOSZ, hívtak az egyetemek, és még egy rakás mittudomén milyen formációk, hogy tartsak előadást, inspiráljak, vagy csak mondjam el hogyan csináltam, hogyan lettem a semmiből egy multimilliárdos vállakozás vezetője.

Én ezekre soha nem mentem el, mert nem láttam értelmét. Valahogy nem volt előttem a kép, ahogyan besétálok, és 45 percben vagy akár 2 órában elmondom mindazt, ami ahhoz kell, hogy egy emberből sikeres vállalkozó legyen. Nem láttam értelmét mert ez nem egészen úgy működik hogy valaki elmondja neked, aztán onnantól tudni fogod. Itt képességekről, ráérzésről, emberismeretről, és nem utolsó sorban önmagadba vetett hitről, bizalomról, és veled született képességekről van szó.

A fent felsorolt tényezők összessége megfoghatatlan, definiálhatatlan, és tankönyvekből nem tanulható, a LifeTILT meg aztán főleg nem az, hiszen a LifeTILT egy love brand, ami egy emberre épül. Egy adott ember érzelmeinek és ösztöneinek megnyilvánulása a LifeTILT, és akkor ezt most foglald össze 50 percben olyan idegeneknek, akik a csodát várják tőled, a titkot, vagy én nem is tudom mit, de valamit egészen biztosan, hiszen valamiért ott ültek volna.

Azért sem hiszek a konferenciákban, mert én egyen sem voltam. Nem tanultam semmit a marketingről, az életemben nem volt a kezemben semmilyen könyv vezetéselméletről, sem vállalatirányításról, nem tudom mi az a marketing menedzsment, és ha legyilkolnának sem tudnék mondani egyetlen marketinges szakszót sem, ezért meg sem próbálom felsorolni mivel nem foglalkoztam. 

Nincsen szakmai előképzettségem csak vízióim vannak. Van egy világ a fejemben, aminek semmi köze nincs a realitáshoz meg a számokhoz, de olyannyira nem, hogy most nyitunk piacot 12 országban, és a lány aki vezeti az egészet kért tőlem egy marketingtervet, mire azt válaszoltam, hogy az nincsen, csak valósítsd meg, aztán amikor kész van majd tudni fogom mit kell csinálnom. 

Na ez nagyjából tökéletesen leírja, hogy  hogyan építettem fel a magyar piacot. Mindig tudtam mit kell tennem és nem érdekelt semmi, nem hallottam meg senkit, csak mentem amerre azt gondoltam hogy az az irány jó lesz. A mai napig így csinálom, és mindig is így csináltam. 

Nem tudom elmondani a nagy titkot, ezért inkább leírom azokat a legfontosabb fókuszpontokat, amiknek  a meglétével rendelkezned kell, ha valaha is vállalkozni szeretnél. 

Menj érzésből

Minden amit tettem, azt érzésből tettem, szívvel tettem, jót akartam, segíteni akartam, és ha valamiben nem voltam biztos, egyszerűen csak a szívemre hallgattam. Hittem abban amit csinálok, és nem érdekelt ki mit mond vagy gondol rólam. 

Ez az egész vállalkozói lét legelső fázisa amikor elkezdesz valamit, amit eddig nem csináltál. A környezeted eleinte megmosolyogva meghallgat, aztán jönnek az okos tanácsok meg a lebeszélés és az ellenérvek, aztán amikor látják hogy még mindig csinálod, akkor jön az elbizonytalanítás, meg az akadályozás. 

Teljesen mindegy mibe kezdesz bele, ha mást csinálsz mint amit eddig megszoktad tőled, ha valami újat akarsz, akkor azt az emberek egyrészről sosem fogják érteni hogy miért csinálod, másrészről az emberek az újdonságtól mindig félnek. Azzal, hogy te elkezded, csinálod, van hozzá elég bátorságod, azzal egy csomó embernek tükröt tartasz, és ők ebben a tükörben magukat fogják látni. Azt az énüket fogják látni, hogy ők nem merték meglépni, nekik nem volt, vagy nincs elég bátorságuk megtenni, vagy csak egyszerűen gyengék beleugrani az ismeretlenbe, és kockáztatni. Márpedig ha ők nem tudják vagy nem merik, akkor más se tudja és más se legyen bátor. Ha neki nem sikerült másnak se sikerüljön. 

A vállalkozásod első lépése tehát, hogy soha senkire ne hallgass. A szüleidre se, a barátaidra se, idegen okoskodó faszfejekre meg aztán főleg ne, tökmindegy hogy mit mondanak. Ha te hiszel benne legyen az bármi és teszel is érte, akkor nem számít hogy melyik hülye mit makog a háttérben, mert nincs relevanciája. Ez a te életed, a te döntésed és neked ott van az, ami másnak nincs és nem is lehet. Neked ott van a saját szíved amit csak te érzel, amibe soha nem fogsz csalódni. 

Ha nem tudsz érzésből menni és döntéseket hozni akkor bele se kezdj az egészbe mert bukásra vagy ítélve. Ha nem tudsz a szívedre hallgatni, akkor magadban sem bízol, márpedig ha az önmagadba vetett hited sem erős, akkor úgy elsodor az üzleti élet, mintha ott sem lettél volna. Ha te nem hiszel magadban, akkor abban sem hiszel amit képviselsz. Ha egy terméket forgalmazol abban benne leszel te magad is. Minden cég olyan, mint a vezetője. Ha te létrehozol egy céget és ilyen kis gyenge önbizalomhiányod szar vagy, aki abban sem biztos amit képvisel de legfőképpen a saját képességeiben és döntéseiben bizonytalan, akkor tényleg hagyd a francba az egészet. 

Engedd át

Minden ember azt gondolja, főleg ha saját cége van, hogy nála jobban senki nem tud csinálni semmit. Pontosabban a kezdő vállalkozók és  hülyék gondolják ezt. Amíg a cég pár embert foglalkoztat, addig ez még akár működhetne is, de egy bizonyos pont után, vagy átengeded a területet más embereknek, vagy teljesen szét fogsz esni és amiben jó vagy, amihez tényleg értenél és senki más nem tudná nálad jobban csinálni, abban is szar leszel. Én is beleestem ebbe a hibába, én is azt gondoltam, hogy mindenbe bele kell szólnom, aztán az élet szépen helyrepofozott. Döbbenten kiégések és totális szétesések árán tanultam meg, hogy nem irányíthatok mindent. 

Azzal kell foglalkoznom, amiben jó vagyok, és minden mást át kell engednem olyan embereknek, akik alkalmasak rá, hogy vezessék azokat a területeket, amikben egyszerűen nem vagy jó.

Nem létezik univerzális ember, már ahhoz is nagy szerencse kell, értsd veled született ösztönös tehetség és képességek, hogy valamiben jó legyél.

Én a közösségépítésben vagyok jó. Abban vagyok jó hogy vezessem a LifeTILT közösséget, hogy utat mutassak, hogy tudjam a LifeTILT-et merre akarom vinni, miről szóljon, mi legyen az üzenet, és hogy mi mit, és kiket képviselünk. Évekre előre megvan a fejemben a vízió és már most tudom, hogy a LifeTILT 2023-ban miről fog szólni. 

Mint már említettem vízióim vannak. A fejemben van egy kép, egy arculat amit viszont akarok látni, egy érzés amit át akarok adni és ehhez van egy csapatom, akik mindezt megvalósítják.

A mai napig én mondom meg milyen LifeTILT termékek és csomagok lesznek, mennyibe fog kerülni, hogyan fogjuk értékesíteni, mikor lesz akció, mi legyen a dizájn, milyen dobozba kerüljön a cucc, és a szlogeneket is én találom ki.

Ehhez értek, ebben vagyok jó. 

Amiben egyáltalán nem vagyok jó, sőt kifejezetten kurvára nem érdekel az a pénzügy, a könyvelés, a logisztika, és bármilyen jogi vonatkozás. Teljesen alkalmatlan vagyok egy számla befizetésére is, és simán nem érdekel, ha a NAV felszólító levelet küld. 2014-ben volt egy NAV-os vagy egy önkormányzatos levél már nem is tudom, amit 2 évig nem bontottam ki, de szerintem ki is dobtam. Na ennyire nem érdekel a dolog.

A cégnél én felelek a mindenkori kreativitásért és a marketingért ebbe senki nem szólhat bele, de ott van a cégnek azon része, amit teljesen átengedtem másoknak. A vállaltépítésnek ez az egyetlen olyan pontja, amihez szerencse kell. Szerencse kell hozzá, hogy megtaláld azt az embert és azokat az embereket, akik vezetik a cégeden belül azokat a területeket, amikhez nem értesz, és nincs is kedved foglalkozni vele. 

Át kell engednek bizonyos területeket és csak azzal kell foglalkoznod, amiben jó vagy, de akkor abba legyél is jó, nagyon jó. 

Emberek a cégben.

A harmadik pont szorosan összefügg a másodikkal, azzal a bizonyos átengedéssel. 

Te vagy a vezető. Neked álmodnod kell, kiadni az irányt, és az utasításokat. De ahhoz hogy a vízióid megvalósuljanak, ahhoz emberekre van szükséged, akik meg is valósítják azokat. A LifeTILT bár annak tűnik, de nem egy one man show, ahol én vagyok a főszereplő és minden nekem köszönhető. Egyáltalán nem így van. Ez egy csapatmunka, és megannyi különböző terület, ahova az embereket neked kell kiválasztanod és megbízni bennük, pontosabban megbízni a szakértelmükben. A te vállalkozásod a te álmaid, a te termékeid, a céged a te házad, a te világod. Neked kell eldöntened, hogy kiket engedsz be a házadba, de ahhoz, hogy jó embereket vegyél fel, szükséged lesz emberismeretre és bizalomra. 

Grafikusok, webesek, marketingesek, számlázók, csomagkiküldők, raktárosok, vezetők és részlegvezetők, ügyfélszolgálatosok, pénzügyesek, jogászok és könyvelők. Ők mind neked dolgoznak és ők azok, akiknek mindig és minden esetben hálával tartozol. 

Szeretned kell az embereidet és sosem elfelejtened, hogy a mindennapos munkájuk nélkül nem lehetnél az aki lettél, és nélkülük nem tarthatnál ott ahol tartasz. Nem felejtheted el, hogy mit köszönhetsz nekik. Azok az emberek akik neked dolgoznak azok nem az alkalmazottaid, hanem azok a tehetséges emberek, akik megvalósítják az álmaidat. 

Nem hiszem hogy én lennék a világ legjobb vezetője, mert rohadt nagy szigor van nálam és nagyon erős munkatempót diktálok. Én kétszer szólok valamiért, harmadszor már nem tudok szólni mert az az ember akinek harmadszor is szólnom kéne addigra már nincs a cégnél. Biztos vagyok benne hogy ezerszer elátkoztak már, de azt is tudják, hogy bármikor tűzbe mennék értük és mindig számíthatnak rám. Tisztelem őket és értékelem a munkájukat. Nem csak szavakkal.

A 7 év alatt összesen 2 embert ment saját döntése okán a cégtől. Az egyik lány azért mert lediplomázott, ő azóta már vissza akart jönni és még egy lány, aki eleve csak pár hónapra jött oda, amíg el nem indította a saját vállalkozását. Hát csak ennyire rossz nálam dolgozni.

Tarts fegyelmet, követelj minőségi munkát, diktálj őrült tempót, de mindig tegyél a másik oldalra is egy olyan csomagot, amiért az emberek szeressenek nálad dolgozni. Én erre mindig odafigyeltem. 

 Te mint vezető.

Az nagyon kevés, hogy neked van egy céged és te vagy ott a főnök. Ez rohadt kevés. Az embereidnek hinniük kell benned, és egy olyan embernek kell lenned, akit követni tudnak. Minél nagyobb a céged, annál okosabb, annál rátermettebb, annál értékesebb emberekre lesz szükséged, hogy a céged folyamatosan fejlődő pályán mozogjon. 

Azonban az igazán jó emberek nem fognak tudni és nem is akarnak egy olyan embert követni, akiben nem tudnak hinni, akiben nem látnak semmi olyat, amiért neked akarnának dolgozni. Rendelkezned kell karizmával, vagy ha az nincs, akkor valamiben eszelős jónak kell lenned. 

Hülyéket, beképzelt köcsögöket, basáskodó bohócokat, önjelölt seggfejeket nem fognak minőségi emberek követni, márpedig neked egyre jobb embereket kell meggyőznöd arról, hogy nálad igenis jó helyen vannak és a már eleve jó szakembereknek is tudsz fejlődési lehetőségeket biztosítani. Egy pont után a fizetés már nem elég, sőt, ahogy mész előre a munkavállalói minőségi ranglétrán, úgy a fizetés egyre inkább háttérbe szorul. Mindig is fontos lesz, de ezen felül sokkal fontosabb lesz a munkakörnyezet, a már említett fejlődési lehetőség, és hogy kikkel együtt és kinek fognak dolgozni. 

Te nem attól leszel vezető hogy megalapítottad a céged, hanem attól, hogy rendelkezel probléma megoldó és vezetői képességekkel, amiket ha az élet úgy hozza bizonyítanod kell az embereid előtt is.

Rengeteg cég azért dől be, mert a vezetőjük egy dilettáns barom volt. Fantasztikus embereket azért tudtam a céghez hozni, mert az előző munkahelyén a tulajdonos egy vállalhatatlan buta gyökér volt. 

Legyél hadvezér, jelöld ki az utat, mutasd meg az irányt és menj előre. Ez nem egy háború, ez az üzleti világ. Ez annál sokkal durvább, és ehhez a harchoz a legjobb emberekkel kell csatába indulnod. Ha nem vagy hadvezér nem fognak követni, és nem fognak hinni benned. 

Ezt sem lehet tanulni. Ez vagy megvan benned vagy nincs. Ez egyetlen tankönyvben sincs benne.

Partnerek

Ezen a ponton belül én legszívesebben így folyamatosan káromkodnék. Egyszer összeszámoltam, hogy hány millió forintot buktam olyan partner cégek miatt, akikkel az elmúlt években kapcsolatban álltam, aztán végül kiderült róluk, hogy kevesek voltak, vagy csak egyszerűen balfaszok. Kiakartam számolni, de úgy 130 milliónál inkább abbahagytam mert nem akartam agyvérzést kapni.

Az a bizonyos tanulópénz, amit sajnos mindenkinek meg kell fizetni. Hát én megfizettem, mert bedőltem olyan cégeknek és embereknek, akik előadták magukat hogy mennyire profik, aztán csak a pofára esés volt. 

Ez egy nagyon nehéz, és annál is költségesebb folyamat, de az évek múlásával, és persze jó pár büdös nagy pofon után már az első perc után tudni fogod, hogy mik azok a jelek amikből már tudni fogod, hogy kikkel nem kell tovább tárgyalásokat folytatnod. 

Én már senkinek nem hiszek el semmit, mondhat bármit, vagy mutathat nekem akármilyen grafikonokat. Az ember azt hinné, hogy minél nagyobb egy cég, annál inkább profik dolgoznak benne és jól hiszi. A probléma sajnos ott kezdődik, hogy amíg kicsi vagy, olyan partnereket sodor eléd az élet, akik szintén kicsik, ezáltal megfizethetőek. Ez is egyfajta vállalat evolúciós folyamat, amin át kell menned. Kezdő vállalkozóként még mindent elhiszel és azt etetnek meg veled amit akarnak, de az évek során a tapasztalás, a kudarcok, a feleslegesen kifizetett milliók megtanítják majd neked, hogy kikkel nem. Kikkel kurvára nem.

Ahogy fejlődik a céged, úgy lesz majd erőforrásod egyre nagyobb, egyre profibb és persze egyre drágább cégekkel együtt dolgozni.  

Nehéz ezt most megértetnem azokkal, akik nem a vállalkozói szférában élnek és nem tudnak cégvezetőként gondolkozni. Régebben nem értettem, hogyan lehet elkérni egy lógótervezésért többmillió forintot, most már értem, de ha ezt nekem valaki 10 évvel ezelőtt akarta volna letolni a torkomon, akkor biztosan nem sikerült volna. Ezzel a bejegyzéssel sem az a célom, hogy most veled bármit is elhitessek. Én bejártam egy utat, és tapasztalatból beszélek. Aztán vagy megfogadod amiket leírok vagy nem, ez rajtad múlik. Minden ember baromi okosnak képzeli magát, meg majd ő tudja, meg majd ő megmutatja. Láttam éppen elég ilyen önjelölt okos faszt, akik rohadtul elhitték magukat, de a jó hír, hogy az üzleti életben csak az maradhat életben, aki valóban alkalmas rá. 

Napi szinten kapok gyártóktól, különböző cégektől megkereséseket, hogy dolgozhassanak a LifeTILT-el. Ezeket a megkereséseket előszűrik nekem, és akiknek a megkeresése egyáltalán eljut hozzám azokkal a következőket teszem, és ti is tegyétek ezt.

Előszűröm őket Bisnodeban Ez egy céginformációs adatbázis. Megnézem az árbevételüket, de nem a tavalyi évit, hanem visszamenőleg legalább 5 évre. 2 évesnél korábban alapított céggel szóba sem állok. 5 évre visszamenőleg pedig azért hogy megnézzem hogyan fejlődtek. De nemcsak az árbetételt nézem, hanem a foglalkoztatottságot is. Ha mind a kettő fejlődő tendenciát mutat ok, ha stagnálót, főleg ha romlót akkor szintén nincs miről beszélni. Ezután leellenőrzöm a cégvezetőt, a céghálót, hogy kikkel állnak kapcsolatban, milyen minősítésű adózó, és csak ezután nézek referenciát. Ha mindez rendben van, akkor csak ezek után egy találkozó. Egy találkozón nagyon sokminden eldől a kézfogás minőségétől kezdve egészen addig, hogy személy szerint én, egyáltalán tudok-e majd az adott tulajdonossal együtt dolgozni.

Ez nagyon fontos.

Kizárólag olyan céggel dolgozz együtt, ahol a tulajdonossal is egy hullámhosszon vagy.

A részletek és a megegyezés ezek után már csak sokadlagos kérdés. Mindig emberrel kötsz üzletet sosem a céggel mert mire egyáltalán az üzletkötésig egyáltalán eljutsz, addigra a mögötte lévő cég már rendben van mert már leellenőrizted. 

Ha összegeznem kéne, akkor nagyon nehéz helyzetben lennék mert ahogy látható nincs titkos formula. Emberi kvalitások vannak, amikkel vagy rendelkezel, vagy nem. Amiről én most beszélek, az az éves szinten több milliárd forintos árbevételű cégvezetésre vonatkozik. 

Cégek ezrei és vállalkozók százezrei működnek Magyarországon. Van akinek egy butikja van és mindig is csak ennyi marad. Havi szinten megkeresni pár százezer forintot, esetleg a milliót de ebben ennyi van. Nem azt mondom hogy kevés, csak nem mindenki tud több százmilliós havi, vagy akárcsak éves forgalmú céget létrehozni és azt el is irányítani. Persze az indulásnál mindenki ezekről álmodozik, de azzal is tisztában kell lenni, hogy mindenkinek megvannak a korlátai. Én évek óta azt magyaráztam még a fogyás kapcsán, hogy a korlátok az emberek fejében léteznek, azonban ezeknek a korlátoknak a ledöntéséhez, erő kell, bátorság kell, önbizalom és önmagadba vetett hit kell úgy, hogy közben körülötted mindenki meg akarja neked mondani, hogy mit hogyan, vagy éppen mit ne csinálj. 

Én meghallgattam 2011-ben, hogy a bloggerkedésből havonta max 5 ezer forintot lehet keresni és nem érdemes ezzel foglalkozni. Nem hittem el. A tavalyi évem 3 milliárd felett volt. Meghallgattam a gyerekkori barátomtól, hogy úgyis bele fogok bukni és ezt meghallgattam még 3 éven keresztül. Nem hittem neki. Most már pár éve nem hallom ezt tőle.

A legnehezebb az elején hogy ne halld meg amit mondanak és ne hidd el senkinek sem, hogy nem sikerülhet. Utána is nehéz lesz, mert ahogy nő a céged úgy nőnek majd a problémák is. Az emberek azért kezdenek vállalkozni hogy ne függjenek senkitől és hogy sokkal kevesebb munkával sokkal több pénzt keressenek. Ha jól csinálod ez így lesz, de arra készülj fel, hogy az elején belefogsz dögleni és nagyon nehéz lesz. Ezt nem lehet félgőzzel csinálni. Oda kell tenned magad 100%-osan, dolgozni napi 16 órát ha kell és másnap folytatni kell tovább. Minden nap, ha kell éveken keresztül. 

Sok minden szükséges egy sikeres céghez, és most csak a felszínt karcolgattuk, de akárhogy is. Egy sikeres céghez egyetlen dolog kell. 

Te kellesz.