röviden

Egy kicsit vártam ezzel a bejegyzéssel. Vártam többek között azért is, hogy a szavaimnak súlya legyen, és a súlyokat jelen esetben azok az előtte–utána fotók adják meg, amelyek az általam edzett tizenkettekről készültek.

Ezerféle módszer kering a neten, mindenki tudja a tutit, arról már nem is beszélve, hogy most már mindenki edzőnek gondolja magát, aki akár csak egyszer is havibérletet vett egy konditerembe. És ha ő már edző, ahhoz természetesen egy külön Facebook-oldal is dukál, ahol kontentek ezreibe megy a motivációs szövegelés.

Ha én most kövér nő lennék, nagyon nagy gondban lennék. Nem tudnám, hogy ki az, aki valóban jó szakember, kire kéne hallgatnia azoknak, akik csak szimplán le akarnak fogyni, és egy szebb külsőt szeretnének, mindezt úgy, hogy közben nem teszik tönkre az anyagcseréjüket egy 600 kalóriás „versenydiétával”, vagy nem guggoltatják őket egyből 80 kilókkal.

Az internet szabaddá tesz, és mindenki mondhat, amit akar. Ez egyfelől a véleménynyilvánítás szépsége, másfelől a tömeghatás miatt fellépő hulladéktermelés első számú eszköze. Mert ahol sok a „szakember”, ott nagyon sok a forgács, ha valamit sokan tudnak, akkor abban mindenki biztos lehet, hogy csak nagyon kevesen tudják valóban.

Úgyhogy én most úgy döntöttem, nemcsak simán írok egy bejegyzést arról, hogy hogyan kéne csinálni, hanem írok egy bejegyzést úgy, hogy a mondandóm végére odateszek egy képet, hogy tessék. Én ezt vallom, ezt így kell csinálni, és ha így csinálod, ahogy mondom, akkor ennek ez lesz az eredménye.

NINCS HITVITA. NINCS DE EZ HÜLYESÉG. NINCS EZT NEM ÍGY KELL CSINÁLNI. CSAK A TÉNYEK VANNAK, ÉS PONT. NA MEG A KÉPEK, AMIK MAGUKÉRT BESZÉLNEK.

Timi

Timin 45 kiló felesleg volt, amikor elkezdte fogyasztóprogramját. Most abba ne menjünk bele, hogy valaki hogyan képes ekkora súlytöbbletet felszedni, ez a bejegyzés nem a múlt hibáinak feszegetéséről szól, de ahhoz éppen elég nagy ez a felesleg, hogy ne basszam fel magam rajta, ha a téma napirendre kerül nálam.

Akin ilyen jelentős súlyfelesleg van, az sportolásra mint olyanra ne nagyon gondoljon. Persze mozogni el lehet kezdeni, sőt kell is, de a mozgást ne keverjük össze a sportolással, ugyanis akin 30 kilónál több felesleg van, az tényleg a legalapabb mozdulatokat kezdje csak el, és azt is csak óvatosan.

A baj ott kezdődik, hogy a testnek alapjáraton 45 kiló pluszt kell cipelnie magán a nap minden percében. Akkor is, ha sétál, akkor is, ha felszáll a villamosra, akkor is, ha a SPAR-ban vesz egy kiló kenyeret. Ugye mondanom sem kell, hogy ez rohadtul megterhel mindent, ami egy emberi testen belül létezik.

ÚGY TERHELED ISZONYATOSAN A TESTED, HOGY IGAZÁBÓL CSAK LÉTEZEL, ÉS NEM CSINÁLSZ SEMMIT.

Megterheled az ízületeket, a gerincet, és akkor itt még nem is beszéltünk a szerveidről. Próbáljátok ki. Vegyetek a hátatokra egy 45 kilós hátizsákot, és mozogjatok vele egy kicsit. Nem kell komoly dolgokra gondolni, csak vidd le a kutyát sétálni. Kíváncsi vagyok, milyen fejjel, na meg persze fizikális állapotban keresed a lakáskulcsot, miután hazamentél.

Ez Timi esetében sem volt másként, így az elsődleges szempont, amit minden rohadtul elhízott embernek figyelembe kell vennie, az az, hogy TARTSA BE A DIÉTÁT. Itt kezdődik minden. Most azt kérdezed, hogy jön a diéta egy edzéstervezés bejegyzéshez? Hát úgy, hogy be kell fogyasztani a testedet addig a pontig, amikor is egyáltalán bármiféle edzésterhelés akár csak említés szinten szóba jöhet. Legyen ez a pont a 25 kiló plusz. De amíg ezt nem éred el, addig csináld azt, amit én csináltatok Timivel.

Timi 162 centisen és 98 kilóval kezdte a programját. Jelenleg 14 kiló mínusznál tart, tehát Timin még mindig 32 kiló felesleg van, így a következőket csináltatom vele.

Kardió – Séta emelkedőre, kerékpárgép, séta lépcsőn és ellipszistréner. Igen, ennyi és nem több. Semmilyen más, vagy ennél megterhelőbb kardiós mozgást nem végezhet az, akin jelentős súlyfelesleg van. Kerülni kell minden olyan mozgást, ami ugrálással vagy a láb ízületeire nehezedő hirtelen súlytöbblettel jár. Egy a lényeg. Folyamatos mozgással tartsd a pulzusodat az úgynevezett zsírégető tartományban minimum 25-30 percig, de én inkább a 40-60 percet javasolnám.

Anyagcserét gyorsítunk, zsírbontó folyamatokat indítunk el, és ezt nem lehet negyedórás röhejekkel kiváltani. Most nem mennék bele a 10 perces flabélosokba meg az összes többi szarságba, amit a kövér nők torkán akarnak letolni megváltás címszó alatt, de azért most mégis belementem, nem árt, ha rögzül.

Súlyzós edzések – Súlyzós edzések kellenek. Tök mindegy, mekkora felesleg van rajtad. A súlyzós edzések a megfelelő intenzitás mellett csökkentik a vérzsírszintet, javítják a szív- és érrendszert, és nem utolsósorban gyorsítják az isteni anyagcserét, ami ugye a fogyási folyamatokat indítja be.

Komoly súlyfelesleg esetén kizárólag gépen végzett gyakorlatokat alkalmazzunk. Hova hadonásznál szabad súlyokkal? Ki tudsz emelni oldalra egy kézi súlyzót normálisan? Nem. Menj a gépekre, ott legalább nem tudod nagyon elrontani a mozdulatot.

Gyakorlatok tehát csak gépen és teljestest-edzés. Most még felesleges a bontott edzésterv.

Vállakra 2 gyakorlat, bicepszre, tricepszre 1-1, hátra 2, lábra 2, hasra 1. A gyakorlatokért és ezentúl minden szereplőnél kattintsatok erre a linkre.

Összefoglalva: kardió 40-60 percig egy héten kétszer és teljes testes súlyzós edzések egy héten kétszer.

Az eredmény 60 nap után

Laura

Laura 19 éves, 162 centi, és 64,5 kilósan kezdte el a programját. Megoszlanak a vélemények, hogy egy 162 centis nőnek hány kilónak kéne lennie ideális esetben, de mióta tudjuk, márpedig tudjuk, hogy a mérleg szart sem jelent, hanem kizárólag a test látványa számít, így ez nem lehet irányadó.

Laura testét tehát úgy kezdtem el formálni, hogy a fogyasztása nem volt elsődleges szempont, mert Laura teste az edzések és a diéta hatására amúgy is átalakul.

Ezen a ponton rájöttem, hogy milyen kurva nehéz dolgom is van veletek. Nehéz dolgom van, mert azt próbálom megértetni, hogy egy igazán szép test kialakítása időbe telik, és nem feltétlenül kell kizárólag a fogyásra fókuszálni. Úgyhogy most nekem úgy kell ezeket a bejegyzéseket megírnom, hogy megértse az a nő is, akinek a 6 óra után nem evés még mindig a hatékony diétával egyenértékű, és mindennek az ómegája.

Most olyan könnyen el tudnék kanyarodni, és szó szerint kifakadni azon az elképesztően sok hülyeségen, amit a szénhidrátcsökkentett pékárukkal, valamint a zabliszttel és kókuszzsírral készített diétás édességekkel kapcsolatban érzek, de nem baszok ki Laurával, inkább folytatom az edzéseinek taglalását.

Laura teste korlátlanul terhelhető, nincs olyan mozgásforma vagy módszer, amit ő ne bírna el, és én ezt ki is használom vele kapcsolatban.

Kardió – intervall. Olyan szép ez így leírva, és olyan könnyen dobálóznak ezzel a módszerrel, de az már más kérdés, hogy az intervalledzésekhez nemcsak fizikailag, hanem fejben is meg kell erősödni. Fizikailag azért, hogy egyáltalán el tudd kezdeni a szintezést, fejben pedig azért, hogy ezt a kétségkívül megerőltető edzésformát ne add fel az első 2 perc után.

Laurát is meg kellett erősítenem, így a kardiós edzései a sima futás, lépcsős futások, funkciós futások, taposógépezés háromszögben zajlottak, aminek egyetlen célja volt, hogy felkészítsem az intervall kardiós edzésekre.

Súlyzós edzés – Bontott edzésterv, fókuszáltan a különböző izomcsoportokra. Felsőtest, alsótest, teljes test, fenékedzés.

Összefoglalva: ha rajtad 6-8 kiló felesleg van, vegyél egy kondibérletet, és kezdj el simán kardiózni. De ne azért kardiózz, hogy leégesd magadról az izmokat, amiket a teremben teszel fel magadra nagy nehezen, mert attól semmi formád nem lesz. Kardiózz azért, hogy megerősödjön a szíved, a tüdőd több oxigént tudjon felvenni, a vérkeringésed hatékonyabban tudjon energiát, tápanyagot vinni az izmaidba. A cél az intervall. Ez a legcsodálatosabb és leghatékonyabb testformáló kardió a földön, és a legdurvább zsírégető edzés. Nehéz persze, de minden az, ami eredménnyel kecsegtet.

AZ AEROBIKOT ÉS MINDEN FORMÁJÁT EGY ÉLETRE FELEJTSD EL.

Végezz súlyzós edzést hetente 3 alkalommal, és iktass be +1 napot a problémás testrészed formálására, ha szükséges, ami a nőknél minden esetben a fenekük lesz. Akkor is az lesz, ha nem az. Ez egy ilyen női dolog, mint az irracionalitás.

Az eredmény 60 nap után

Kefi

Kefi a klasszikus almatípus. Alapvetően vékony lábak és középtájra hízás. Ha ilyen típus vagy, akkor semmi másra nem kell fókuszálnod, mint a zsírégetésre és a tested optikai formálására. A zsírégetéshez kardióznod kell, annyit, mint az állat. Minimum 40-70 perces perces kardioedzésekről beszélünk, és magas ismétlésszámon végzett gyakorlatokról.

A kardiózni, mint az állat alatt azt értem, hogy heti 3-4 alkalommal MINIMUM kardiós edzéseket kell végezned. Ez lehet futás, sőt legyen is, majd ahogyan azt már megtanultuk Lauránál, szépen fokozatosan átcsúszunk az intervall kardióba.

Súlyzós edzések – Az alma típusú nőknek kiemelt figyelmet kell fordítaniuk az optikai edzésekre, amely esetükben a karjaik és a lábaik erősítését jelenti. Karjaik alatt a vállakat is ideértem. Az almatípusoknak általában vastag a bokájuk, amikkel nem nagyon lehet mit kezdeni. A vádlijukkal sem. 🙁 Ha valaki azt mondja, hogy lehet, az nem mond igazat.

Összefoglalva: rengeteg kardió, és ha a testsúlytöbblet nem éri el a 10 kiló pluszt, akkor intervalledzések hetente legalább 2 alkalommal. Súlyzós edzéseknél felső- és alsótestedzések a végtagokra fókuszálva, de ugyanilyen fontos a hát izmainak megedzése is.

Az eredmények 60 nap után

Kata

60 fölött azért nagyon óvatosan kell bánni az emberi testtel, különösképpen ha edzésekről van szó. Kata beválogatásával komoly terhet vettem a vállamra, hiszen a 158 centis magasságához 92 kiló társul, így kezdte meg a programját, ami, akárhogy is számolom, 35-40 kilós súlyfelesleget jelent.

Ha Timinél azt írtam, hogy óvatosan, nagyon óvatosan, akkor ezt szorozzátok meg hárommal. Iszonyúan figyelek Katára. Ha nem kérdezem meg tőle 10 percenként, hogy Kata, minden rendben? Nincs rosszullét? Rendben van a közérzeted?, akkor egyszer sem. És ezt persze nem véletlenül teszem, hiszen az emberi test érzékeny rendszer, főleg ha el is van már idősödve egy kicsit.

Kardió – Séta. Kicsi emelkedős séta, ellipszistréner, kardiokerékpár, azaz minden olyan gyakorlat, ami kíméli az ízületeket, lehet rajta ellenállást állítani, és segíti a mozgási lendületet, nem igényel kizárólag saját energiát.

Súlyzós edzések – Átmozgató jelleggel, teljestest-edzés, gépeken, ha lehet, súlyterhelésről főleg a kezdeti időkben szó sem lehet, csak szép fokozatosan.

De lenne itt még valami.

Kata 62 évesen és pajzsmirigy-alulműködéssel kezdte meg a programját, és ennek ellenére 6,6 kilót fogyott, és a testrészei összesen 75!!! centivel csökkentek 60 nap alatt. Fantasztikus eredmény ám ez, és ez az eredmény egy kicsit gondolkodóba is ejtett.

Mert miről is van itt szó.

  1. 62 évesen az anyagcsere már nem éppen úgy működik, mint 22 évesen. 62 évesen az anyagcsere belassul, márpedig a belassult anyagcsere az elhízás melegágya.
  2. Pajzsmirigy-alulműködéssel rohadt nehéz fogyni. Sőt még egy pontosan tartott diéta alatti súlyemelkedés sem ritka.

Akkor mégis hogy lehetséges ez? Tehát itt van egy 62 éves nő belassult anyagcserével és pajzsmirigy-alulműködéssel, aki 60 nap alatt ilyen változáson ment keresztül. Na most ezen a vonalon elindulva eszembe jutnak azok a huszonéves, de mindinkább harmincas-negyvenes elhízott nők tömegei, akik általában Facebook-kommentben szoktak villogni, és minden bajuk forrásának a pajzsmirigy-alulműködésüket nevezik meg. Olyan örökzöldeket mindenképpen elpufogtatva, mint

…de én mindent megtettem

…semmi nem használ, mindent kipróbáltam

…évek óta fogyókúrázok, de nemhogy fogynék, még hízok is

…ilyen a genetikám

és még hosszasan sorolhatnánk ezt a csodálatos mantragyűjteményt, de már így is elég röhejes.

Tényleg nagyon sajnálatos, ha valakinek pajzsmirigy-alulműködése van, de azt az embert még inkább sajnálom, de azt hiszem, a szánalom és a megvetés talán találóbb kifejezés arra az emberre, aki ezzel a pajzsmirigy-alulműködésem van szöveggel takarózik.

Bullshit, lófasz, olcsó szar szövegelés.

A pajzsmirigyprobléma kezelésére egyetlen hatásos – és mint Kata esete is mutatja –, hatékony kezelési módszer van, ha megemeled a seggedet, és Facebook-komment pofázások helyett – amelyben baszottul esszékben ecseteled, hogy márpedig te mennyire nem tehetsz róla – elindulsz, és egy cselekvő emberre hasonlítva edzel egy kicsit hetente legalább háromszor, és betartasz egy normális diétát.

De nem.

Ez ugye nem működik, mert álomvilágban már csak úgy mennek a dolgok, hogy sírunk a problémákon meg „jajj, de rossz nekünk”, de a problémákat ugye sosem oldjuk meg, csak a társadalom együttérzését várjuk, meg a megértésüket. Hát nem, angyalom. Nincs együttérzés, megértés meg pláne rohadtul nincsen egy olyan állapottal szemben, ami csak azért nem mutat javulást, mert te folyamatosan beleszarsz az életbe. Beleszartál akkor is, amikor semmi bajod nem volt, és beleszarsz most is, amikor a kialakult állapotot kezelni kéne.

Mert az ugye nem csak számomra egyértelmű, hogy a pajzsmirigy-alulműködés a legtöbb esetben az nem csak úgy kialakul. A pajzsmirigy-alulműködés a következők miatt alakul ki.

  1. Az elbaszott Glamourban, Kiskegyedben, meg a hasonló okos női felületeken olvasott diétákat követted, amivel egyetlenegy dolgot értél el, hogy felborult az anyagcseréd és a hormonháztartásod, amelynek következményeként kialakult egy kóros hormonállapot.
  2. A kettes pont mérföldekkel jobb, mint az egyes, ugyanis a kettes pont alatt a „csak simán szarokat ettél éveken keresztül” található, amelynek során meghíztál. Mert a meghízás már csak olyan dolog, hogy ezzel 6 olyan alaphormont cseszel szét, mint ösztrogén, tesztoszteron (nőkben is van nyilván) LH, FSH, cortizol, prolaktin, TSH.

Na most ezek után képzeld el, hogy ha a második pont mérföldekkel jobb, mint az első, akkor az első mennyire minden alatt van, és persze nincsenek kétségeim afelől, hogy te minimum túl vagy egy 90 napos szétválasztó diétán.

Ezen a ponton lehet rám okádni, meg biztos én vagyok a fasz, aki nem érti meg a problémáidat, és különben is mit tudok én rólad meg a mennyire nehéz életedről, ismerjük ezt a lemezt is, nyugalom, de azért mégsem mondhatok akkora hülyeséget, ha egy 62 éves pajzsmirigy-alulműködéses nőn bizonyítom be az állításaim igazát.

Tessék, itt van. 60 nap alatt belassult anyagcserével, pajzsmirigy-alulműködéssel ilyen eredményeket lehet elérni egy normális diétával és 4 edzéssel hetente. Nézd a képet, és miközben nézed, tedd fel magadnak a kérdést, amit én is feltettem magamnak.

Ha neki 62 évesen pajzsmirigy-alulműködéssel sikerült, akkor neked húsz-, harminc- vagy negyvenévesen miért nem?

Gyere, mondj valamit. Magyarázd meg.

Az eredmények 60 nap után

A bejegyzés második részében Barbi, Levente, András és Évi.