röviden

A vegetáriánusokat két nagy csoportra lehet bontani. Az egyik csoportban a valódi vegetáriánusok vannak, akik a tudatos életre és a tudatos táplálkozásra helyezik a hangsúlyt, míg a másik nagy csoportot a divatvegák alkotják, azaz mindazok, akik miatt folyamatosan kapják a savat a tudatos vegetáriánusok.

Divat vegetáriánusnak lenni, és így hipszterkedni életérzés, egy múló hóbort, mint a plankingelés vagy az Instagram, de igazi vegának lenni tudatosan leélt életet jelent. A vegaság továbbá egy igen vonzó társadalmi alternatíva, mert egyértelműsített jelzése a középosztályhoz való tartozásnak, és ebben van is valami, mert én konkrétan még nem láttam senkit sem páfrányt kajálni az alsóbb rétegekből kikerülve, jegyeket-bérleteket ellenőrizve…

Úgyhogy kerestem egy igazi vega csajt, aki bemutatja, milyenek is valójában a vegetáriánus mindennapok. Mik a gondolatai, miért döntött így, és hogy miért kell korlátolt, sötét seggfejekkel nap mint nap megküzdenie csak és kizárólag azért, mert ő vegetáriánus. A vegaság egy döntés, amit tiszteletben kellene tartani, és nem leesni a székről, amikor valaki azt mondja, „nem eszek húst”. Ha valaki két pofára zabálja a sok szart, akkor az teljesen normális. Ha valaki kikér egy rohadt nagy adag pacalt, és utána rágyújt két szofira, senki nem fogja őt basztatni érte, de ha mellette kérnek egy sült cukkinit zöldségkörettel, akkor úgy néznek rá, mintha egy öngyilkos szekta tagja lenne, és a gyerekkoráról kezdik el kérdezgetni, és hogy egyébként biztos, hogy minden rendben?

Szóval majd jön egy vega lány, aki 70 napos LifeTilt Vega diétás programot fog csinálni, és rajta lesz letesztelve a rendszer is. De mielőtt nagyon bemutatnám őt, beszéljünk egy kicsit a vegaságról. Először is többféle vegetáriánus van a már említett igaziak és a madárkodó cosmovegákon kívül.

Szemivegetáriánus, aki eszik halat, és néha még csirkét vagy pulykát is, de marhát már azért nem annyira.

A lakto-ovo vegetáriánusok csak tojást és tejtermékeket fogyasztanak, semmi más állati eredetűt, vagy aminek arca van vagy hangot ad ki.

Ovovegetáriánus tejtermékeket nem, de tojást igen.

Laktovegetáriánus tojást nem, de tejtermékeket igen. Ne kérdezzétek, én sem értem.

A vegánok az igazi betegek, mert ők teljesen elhagynak minden állati eredetű táplálékot. A vegánokból lesznek a szcientológusok, és nincs igazi greenpeace-es sem komoly vegán múlt nélkül. Majd valaki azért egyszer mondja el a vegánoknak, hogy a növények is élőlények, és bizony ők is megéreznek egy erősebb gallyazást, hogy a fűnyíró-holokausztról már ne is beszéljek. A lényeg, a vegánok kizárólag növényi eredetű élelmiszereken élnek. Ezenkívül még vannak, akik csak gyümölcsökön meg mindenféle leveken tartják életben magukat, de az igazi elmebetegekről most nem beszélnék részletesebben.

A vegetáriánusok általában tudatos táplálkozóként aposztrofálják magukat,  hiszen rengeteg utánajárással, olvasással jár, hogy elkerüljék a hiánybetegségek kialakulását. Tudatosan összeállított, egészséges étrenden élnek, de van, aki csak azt nézi, hogy minek nincs vérkeringése, így egyből komoly alternatíva lesz a csoki, a Burger Kingben a hagymakarika, az édességek és a tészták bőséges választéka, ami okozhat komoly elhízásokat, vegetáriánus lét ide vagy oda.

A vega kajálással, ha az ember jól csinálja, és nem egyoldalúan táplálkozva, akkor valóban egészségesebben tud élni mint egy úgynevezett átlagos ember. A vegák között kisebb a szívinfarktus, az agyvérzés, a magas vérnyomás, a cukorbetegség és bizonyos daganatos betegségek előfordulása is, mint például a belek megbetegedései. Egy bizonyos Colin Campbell 30 évig tartó tanulmánya bebizonyította, hogy a szív- és érrendszeri zavarok, a rák és a diabétesz annál gyakoribb, minél magasabb az állati fehérje mennyisége a táplálékban. Tehát minél több húst eszel, annál hamarabb kerülsz az onkológiára. Egyébként ez a vega dolog tényleg nem hülyeség, és okosan összeállítva baromira egészséges élet élhető vele, a gond ott kezdődik, hogy betartani és önmagunknak helyesen összeállítani rohadtul nehéz. Mert itt vannak például azok a vegák, akik nem isznak tejet. Több tej, kevesebb csont, ha nagyon le akarnám egyszerűsíteni a dolgokat. Még akkor is így van ez, ha gyerekkorunkban belénk égették, hogy igyunk tejet, mert attól erősek lesznek a csontjaink. Igen ám, de az agitációs központ direktívája ott hibádzik, hogy manapság minél magasabb a tejtermékek fogyasztása, annál magasabb a csontritkulás esélye, mert az emberi szervezet a tejet természetes állapotában tudja csak feldolgozni, és a tejben lévő kalcium kizárólag ilyenkor képes beépülni a csontokba. Ez így volt még talán a 30-as évekig, csak aztán utána elkezdték pasztörizálni és homogénezni a tejeket, amivel egyben ki is ölték a tejből azokat az enzimeket, amik segítenék a beépítési folyamatokat. Szóval ahelyett, hogy beépülne a kalcium, csak mész rakódik le a csontokban. Úgyhogy fejjetek kecskét személyesen, az a biztos.

:)))))))))))))))))))))))))))))) Bazmeg, ezt nem lehet elégszer megnézni. Bocs, csak ez a csontritkulásos téma eléggé unalmas volt, úgyhogy elmentem közben YouTube-ozni, és itt kötöttem ki. És ha már itt voltam, megnéztem vagy harmincszor, hát kurva nagy.

Most jöjjön egy lista, amolyan vegetáriánus biblia címmel. Egy nagyon hasznos lista, hogy vegaként mindenki magára szabhassa a dolgokat, ha a tiltes mintadiéták nem lennének szimpatikusak számára, de ha ez így van, akkor nyugodtan ki is ugorhattok az ablakon. Emellé, és hogy ez a bejegyzés a Tudatos Táplálkozás lV. része lehessen, az egy pluszinfó, hogy a vitaminok és nyomelemek melyik ételekből nyerhetők ki. Ez nem csak vegáknak hasznos.

Vega kaják

Gyümölcsök, zöldségek, gabonafélék, olajos magvak, gombák, hüvelyesek, burgonya, durumtészta, szejtán (búzahús), szójavirsli, szójapárizsi, gabonakolbász, fehérbab, mungóbab (szójabab)
tojás, zabpehely, sárgaborsó, csicseriborsó, tej, tejföl, joghurt, kefir, sajt, rizstej, zabtej, szójatej, szójatejföl, szójatúró, növényi sajtok

Vitaminok, nyomelemek forrásai

Vitamin

A – répa, paradicsom, kelkáposzta, spenót, brokkoli, cékla, sárgabarack, áfonya, sárgadinnye, csipkebogyó, zeller, csalán, petrezselyem. A csalántea kurva jó vízhajtó, csak mondom.
B1 – olajos magvak, dió, mogyoró, gesztenye, búzacsíra, napraforgó, paradicsom, uborka, kelkáposzta, répa, csalán
B2 – gabonafélék, búza, kukorica, burgonya, sörélesztő, saláta, káposzta, aszalt szilva
B3 – minden nyers zöldség, karalábé, paradicsom, füge, szilva, dió, búza
B5 – narancs, búzacsíra, sörélesztő, olajos magvak, méhpempő
B6 – burgonya (héjában sütve), búzacsíra, sörélesztő, napraforgó, káposzta, vöröshagyma
B12 – sörélesztő, búza, malátaméz, barna rizs, szójalecitin, algák (helló, sushimaki :P)
C – citrusfélék, csipkebogyó, fejes káposzta, brokkoli, petrezselyem, paradicsom, kelkáposzta, csalán
D – zabpehely, búzacsíra, hidegen sajtolt olajok, sörélesztő
E – napraforgó, mandula, dió, szója, búzacsíra, brokkoli, kel, spenót, gabonafélék
H – dió, sörélesztő, barna rizs, mák, mogyoró, lencse, ribizli
K – csalán, lucerna, szója, tengeri hínár
P – citrusfélék, szőlő, sárgabarack, paprika, szeder, cseresznye, csipkebogyó, citrom, hajdina
U – csalán, káposzta

Nyomelemek

Szelén – lila hagyma, spárga, búzacsíra, búzakorpa, paradicsom, brokkoli
Vas – csalán, kamillagyökér, ánizs, gyümölcsök, erdei szamóca, mák, őszibarack, dió, bab, zabpehely, spárga
Kalcium – búza, szezámmag, csalán, káposzta, mák, petrezselyem, narancs, mandarin, hagyma, szójabab, amerikai mogyoró, dió, napraforgó, szárazbab
Magnézium – zab, csalán, füge, citrom, grépfrút, kukorica, mandula, dió, alma, minden zöld növény
Nátrium – árpa, sárgarépa, cékla, articsóka
Kálium – rozs, citrusfélék, paradicsom, vízi torma, menta, napraforgó, banán, burgonya
Cink – rozscsíra, búzakorpa, zabpehely, mandula, datolya, csalán
Réz – csalán, szárazbab, borsó, búza, szilva

És végül viszonyításképpen pár történelmi személy, aki vegetáriánus volt, csak hogy legyen kikhez viszonyítanunk magunkat. Hitler, Lincoln, Einstein „Semmi sem lesz kedvezőbb hatással az emberiség egészségére és túlélési esélyeire, mint a vegetáriánus étkezésre való áttérés”, Benjamin Franklin, Charles Darwin, Kant, Goethe, Leonardo da Vinci, Gandhi, Edison, Van Gogh.

Az V. részben a cukorbetegek lesznek, de az még odébb van.